הסכם שלום בית ולחלופין גירושין הוא הסכם המאפשר לבני זוג השוקלים להתגרש, להגיע להסכם גירושין ולשלב בו פרק שלום בית המגדיר כיצד לא מתגרשים

משבר בזוגיות מוביל במקרים רבים את בני הזוג לצומת קריטי. זהו צומת הדורש מהם הכרעה בנוגע לכיוון אליו ירצו לפנות – האם להתגרש על כל המשמעויות הכרוכות בכך או האם להישאר ביחד ולנסות לתקן?

זהו צומת קריטי משום שלכל הכרעה שיקבלו בו בני הזוג יהיו משמעויות כבדות משקל על המשך חייהם וחיי ילדיהם. זו גם הסיבה בגינה לבני זוג רבים קשה לקבל בנקודה זאת הכרעה ברורה וחד משמעית. אין דבר טבעי ואנושי מזה כשניצבים אל מול סיטואציה בה העתיד צבוע בצבעים עזים של חוסר ודאות וכל הבסיס עליו ניצבים החיים נמצא בטלטלה עזה.

מהניסיון הרב שצברנו בליווי מאות זוגות בתהליכי גירושין אנחנו יכולים להעיד כי לאחר ששיח הגירושין נכנס לתוך חייהם של בני הזוג, קשה מאוד לעצור את רכבת השאלות והתהיות בנוגע להסכם הגירושין והחיים שיהיו לכל אחד מבני המשפחה לאחר הגירושין.

על מנת ולאפשר לבני הזוג המעוניינים לשמור על הנישואין לאחר שהתחיל שיח על גירושין; יש לייצר וודאות ולענות על כל השאלות שעלולות לייצר פחד וחשש אצל כל אחד מהצדדים: שאלות כלכליות, שאלות רכושיות, שאלות הנוגעות לביטחונם, חינוכם ובריאותם של הילדים ועוד.

כל אלו הן שאלות קשות המטרידות אנשים הנמצאים בהליכי גירושין באופן טבעי. מענה מפורט ומציאותי על כל אחת מהשאלות הללו ואחרות, יפחית מעוצמת החששות ויביא לתחושת רגיעה שתעזור להחזיר את הזוגיות למסלול של פתרון בעיות ולא אל סוף הדרך.

בדיוק בשביל זוגות שנמצאים בצומת הזה ואינם מרגישים כי בכוחם לקבל הכרעה חותכת אנחנו מציעים הסכם שלום בית ולחלופין גירושין. זהו הסכם שמאפשר להם לפזר את הערפל סביב כל אחת מהאפשרויות – גירושין או שלום בית, ולאפשר לכל אחד מהם לקבל החלטה מושכלת רק לאחר שהם יודעים מה צריך לקרות כדי שיישארו יחד ואיך ייראו חייהם וחיי ילדיהם במידה ויחליטו להתגרש.

איך מתנהל הליך גישור להשגת הסכם שלום בית ולחלופין גירושין?

השגת הסכם שלום בית ולחלופין גירושין יכול להתחיל בפרק הגירושין או בפרק שלום הבית בהתאם לדינמיקה הקיימת בין בני הזוג. בדרך כלל הנוהג הוא להתחיל בפרק הגירושין על מנת ולהסיר את ענני החשש והפחד מהגירושין ועל מנת ולאפשר קיום דיאלוג ממקום יותר שקט ורגוע. בפרק שלום הבית שיחל לאחר הדיון בהסכם הגירושין.

כפי שנעשה בכל גישור גירושין, העיסוק בפרק הגירושין כולל שיחות פרטיות ומשותפות עם בני הזוג, מיפוי הנושאים שעל הפרק והבאת בני הזוג לכדי הסכמה על הסוגיות השונות. בשונה מהליכי גישור גירושין “רגילים”, כאשר ההסכם הוא הסכם – שלום בית ולחלופין גירושין, נוטים בני הזוג לנהל את השיח בצורה יותר חיובית ומכבדת אחד כלפיי השני. זאת במחשבה ובתקווה שבסופו של דבר פתרון השאלות הפרקטיות בגירושין, יביא לשיפור הקשר הרגשי והזוגי ויציל את הנישואין.

לאחר שמסתיימות השיחות על פרק הגירושין, מתחיל השיח על שלום הבית. במסגרת הגישור לשלום בית, מעלים בני הזוג את הרצונות והציפיות שלהם אחד מהשני במסגרת חיי נישואין מתוקנים. בצורה ברורה ופשטנית, נקבעים כללי התנהגות שיהוו עוגן ליצירת מציאות חיים אחרת, טובה יותר, בנישואין. בין היתר יכולים בני הזוג להעלות לדיון שאלות כגון: כל כמה זמן יוצאים לפעילות חווייתית לבד בלי הילדים (דייט שבועי / חודשי), איך מדברים אחד עם השנייה? מהם כללי ההתנהגות, הנימוס והכבוד שכל אחד מהצדדים דורש מהשני? האם הולכים לטיפול זוגי? אם כן מהו אורך הטיפול ומהי המחויבות של כל אחד מבני הזוג לטיפול הזוגי? מה קורה אם מישהו מפר הסכמה שהושגה בגישור? האם יש סנקציה מוסכמת?

גישור להסכם שלום בית ולחלופין גירושין מסתיים כאשר פרק הגירושין ופרק שלום הבית מסתיימים ולשני הצדדים יש מול העיניים תמונה מלאה בה הם יכולים לראות בבהירות כיצד יראו הגירושין (אם יהיו גירושין) ומה צריך כל אחד מהם לעשות כדי להשיג שלום בית. ההבנות שהושגו בגישור מועלות על הכתב ומוכנסות לתוך הסכם כתוב המועבר לאחר אישור בני הזוג, לחתימה ואישור בבית המשפט לענייני משפחה.

למגשרים ולמגשרות ממשרדנו ניסיון רב בליווי זוגות בתהליכים שהסתיימו בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין. מתוך הניסיון הזה אנחנו יודעים לשאול את בני הזוג את כל השאלות הרלוונטיות לכל פרק בהסכם על מנת לייצר הסכמות ודרכן הסכם מקיף, מעמיק וברור. מכיוון שמדובר על הסכם לשנים ארוכות, בין אם מדובר בשלום הבית או בגירושין, אנחנו מקפידים שלא להשאיר קצוות פתוחים שישאירו את בני הזוג חסרי אונים במצב בו נוצרת מחלוקת ביניהם במהלך שנים אלו. זו הדרך היחידה לייצר בסיס לתקשורת טובה ולשותפות בין ההורים – בין אם יבחרו לעשות זאת ביחד בבית אחד או בשני בתים

יתרונות הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

הסכם שלום הבית ולחלופין גירושין מבטל באופן אוטומטי את הדד ליין שאחד מבני הזוג או שניהם מרגישים שמרחף מעל ראשם ומאלץ אותם להגיע להחלטה כשהם אינם בשלים לכך. כשמסירים את הדד ליין הזה באופן אוטומטי יורד הלחץ, אפשר לחזור לנשום, לתת לתהליכים הרגשיים את הזמן שלהם ולהגיע להחלטה רק כאשר מוכנים לכך.

פעמים רבות נוצר מצב בין בני זוג בו צד אחד התבשל עם ההחלטה להיפרד מספיק זמן ואילו הצד השני קיבל את הידיעה הזאת בהפתעה ועליו להדביק את הפער במהירות. מצב כזה עלול ליצור אצל אותו ההורה מצבים של התנהלות לא רציונלית, התנגדות, כעס ואף תוקפנות. הסכם שלום הבית ולחילופין גירושין הוא אפשרות לתת גם לצד הזה את הזמן שהוא צריך על מנת לעבד את המצב החדש, לחשוב עליו, לראות כיצד ייראו חייו בין אם יגיע להחלטה עם ההורה השני להישאר ביחד ובין אם יחליטו להיפרד. הזמן הזה הוא קריטי על מנת לאפשר לכל אחת משתי האופציות האלה לעבוד לאורך זמן ולבנות את הקשר מחדש או את השותפות שלאחר הפרידה.

בנוסף לכל אלה הסכם זה מאפשר לבני הזוג שכבר שמו את הפרידה על השולחן – לשרטט אותה באופן שבו הם יידעו בדיוק מה המשמעויות שלה, איך היא תשפיע על שגרת חייהם ומה ההשלכות שלה על הילדים. כשהתמונה הזאת ניצבת מול עיניהם קורים שני דברים: האחד, יש להם יותר נתונים על מנת לקבל החלטה מושכלת בשאלת הגירושין, והשני – במקרה ויחליטו לנסות להישאר ביחד בשלב זה תהיה להם מערכת כללים שהם קבעו שתגדיר את החיים המשותפים אבל לא פחות חשוב, אם יחליטו להיפרד הם לא יצטרכו לעבור שוב את התהליך המורכב של הגירושין ולהכניס שוב את חייהם לטלטלה.

סיפור הסכם שלום בית ולחילופין גירושין מחדר הגישור

עמית ואיילת (שמות בדויים) הגיעו אלינו לתהליך גישור כשהזוגיות שלהם הגיעה לנקודת שבר. הם התחילו את התהליך כשפניהם לפרידה והשיח שניהלו בחדר הגישור נסוב סביב הגירושין על כל ההשלכות הכרוכות בהם.

מתוך השיח הזה קרה מה שקורה פעמים רבות כשבני זוג שנקלעו למשבר התיישבו בחדר הגישור והתחילו לדבר – הם גילו שהפערים ביניהם לא גדולים כמו שחשבו. עבור עמית שביסודו היה טיפוס מופנם ובמהלך השנים לא הרבה לשתף את איילת במחשבות וברגשות שלו בנוגע לזוגיות היתה זו הזדמנות ראשונה לפתוח את אשר על לבו.

מאותו הרגע קרה דבר מדהים. הפתיחות שגילה עמית מול איילת, הפגיעות והחולשה שחשף, האמת שיצאה ממנו – גרמה לה להסתכל עליו באור שונה. חודשים ארוכים הם היו במאבק ביניהם מבלי לדבר באמת. לא על מה שחשוב להם, לא על מה שהם מרגישים, לא על הטעויות שעשו בדרך ולא על התסכול והאכזבה. פתאום היא ראתה מולה את האיש בו בחרה לבעל, באיש איתו בחרה להביא ילדים לעולם, באבא המסור שהיה.

הפתיחות של עמית גרמה גם לאיילת לדבר ולפתוח בפניו את כל מה שחוותה בחודשי המאבק ביניהם. היא סיפרה לו עד כמה הרגישה שהוא היה חסר לה בתקופה הזאת, על כל הנושאים שלדעתה הם הזניחו עם השנים ולדעתה אפשר עוד לתקן.

המלצנו להם להיעזר, במקביל לתהליך הגישור, בטיפול זוגי. באופן כללי תמיד טוב להיעזר באנשי מקצוע מתחומי הטיפול במהלך תהליך גירושין משום שמדובר בתהליך שהוא רכבת הרים רגשית ועל מנת לעבור אותו בשלום רצוי להיעזר בכל מי שיכול לעזור לבני הזוג לעבור את התקופה הזאת בשלום. עמית ואיילת אימצו את המלצתנו והחלו בתהליך טיפול מקביל.

לצד התהליך הטיפולי, יצרנו ביחד עם שניהם הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. הם הגדירו בהסכמה מהם הדברים שצריכים להתקיים כדי שיישארו יחד. למשל הם החליטו להמשיך את הטיפול הזוגי כמו גם לדייט אחד נטול ילדים, אחת לשבוע לכל הפחות. בנוסף הם סגרו את פרק הגירושין בהסכמות ביניהם על כל הנושאים שרלוונטיים לחיים של משפחה בשני בתים נפרדים.

אחרי מספר מפגשים בחדר הגישור ובמקביל עם מטפלת זוגית, הם החליטו שעוד אפשר לתקן את מה שהתקלקל בזוגיות שלהם ושהם מוכנים להשקיע בזה את האנרגיה שלהם כי אחרי הכל הם עדיין אוהבים אחד את השנייה. לא הרבה זמן אחרי קיבלנו מאיילת הודעה מרגשת לפיה עמית הפתיע אותה והציע לה נישואים מחדש. אין מרגש מזה.

זה רק סיפור אחד מיני רבים בהם השיח בחדר הגישור הוביל את בני הזוג להסכם שלום בית ולחילופין גירושין שנתן מענה מדויק לצורך של בני הזוג בנקודת זמן בה הזוגיות שלהם ניצבה בפני משבר.

× מענה מיידי
דילוג לתוכן