המדריך המלא לגירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה - המדריך המלא

גירושין בהסכמה מאפשרים לשני ההורים להמשיך בחייהם בצורה טובה תוך שמירה על הילדים. במדריך זה תקבלו את כל המידע הדרוש כדי להבין כיצד להתמודד הפרידה ועם הגירושין וכיצד לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

אם יהיו לכם שאלות נוספות לאחר קריאת המדריך אנחנו נשמח לעמוד לשירותכם ולעזור ככל שיידרש.

האינטרנט מלא בסיפורי אימה על גירושין שהתנהלו במלחמות חורמה משפטיות בין בני הזוג. גם הוליווד לימדה אותנו במשך כמה עשורים שגירושין פירושם מאבק חסר פשרות בין שני הורים כשכל אחד מנסה להביס את הצד השני ולהוציא כמה שיותר עבור עצמו. למזלנו המציאות, במיוחד בעשור האחרון, שונה בתכלית. רוב הזוגות שמגיעים לצומת הגירושין בחייהם בוחרים לפנות לכיוון של תהליך גירושין בהסכמה. למרות שמדובר באחד המשברים המורכבים והגדולים בחייו של אדם, אנשים מבינים שכדי לצמוח מתוך המשבר הזה, לשמור על הילדים ולאפשר למשפחה להתנהל בצורה טובה ובריאה בשני בתים – תהליך גירושין בהסכמה הוא תחנה קריטית בדרך לשם. בני הזוג שבוחרים להיפרד בדרך של הסכמות עושים זאת דרך תהליך גישור שבבסיסו עומד העיקרון של הסכמות משותפות על בסיס של שיח בין הצדדים.

למה תהליך גישור גירושין בהסכמה טוב להורים?

מחקרים מראים כי ההתמודדות עם גירושין דומה מאוד להתמודדות עם אבל ולעתים אף מורכבת יותר. כל אחד מבני הזוג עלול להרגיש שכל מה שהעניק לו יציבות, ודאות וביטחון בחיים פתאום לא קיים יותר. המון שאלות, חרדות ופחדים מתרוצצות בראש בנוגע לעתיד. זהו מצב היכול לגרור כל אדם למחוזות ההקצנה. משם הדרך קצרה לצעדים חד צדדיים, למלחמות, להוצאת כספים רבים על עורכי דין ולדיונים ארוכים בבתי משפט. אין זה אומר שמי שהגיע למצב הזה הוא אדם קיצוני, אלא שלא היה לו מקום בו הוא יכל לאוורר את הרגשות והמטענים הרבים שהצטברו אצלו כדי שיוכל לשבת, לדבר ולקבל החלטות בצורה רציונלית.

אחד היתרונות הגדולים של תהליך גישור הוא שהוא מאפשר את המקום לשני ההורים לפרוק את הרגשות, לדבר את הפחדים שלהם, להוציא כעסים, להראות עלבון. זהו שלב קריטי שכל אדם חייב לעבור בתהליך הפרידה שלו על מנת לנקות את האוויר בצורה שתאפשר לשבת ולדבר על פתרונות פרקטיים ומוסכמים.

יתרון נוסף בתהליך הגישור נעוץ בעובדה כי הוא מתבסס על תקשורת בין שני בני הזוג שמכירים את חייהם ואת חיי ילדיהם טוב יותר מכל אדם אחר שבא מבחוץ. תקשורת טובה בתהליך הפרידה היא מפתח לתקשורת טובה בין ההורים גם לאחר הגירושין ושנים קדימה. לתקשורת בין ההורים תהיה השפעה מכרעת על איכות חייהם, על היכולת שלהם להמשיך הלאה ולצמוח ובעיקר תשפיע על הילדים. כאשר ההורים פונים לתהליך גישור גירושין בהסכמה הם בונים תשתית לתקשורת ביניהם שתשרת אותם ואת ילדיהם למשך שארית חייהם.

מעבר לעניינים הרגשיים ולנושא התקשורת, מספק תהליך גישור גירושין בהסכמה לכל אחד מההורים, ולשניהם יחד, להגדיר את המטרות שלהם לעתיד הקרוב והרחוק. ברגע שהמטרות המשותפות והאישיות ברורות נפרשים חייהם על שולחן חדר הגישור ומתחיל שיח שמטרתו להבין מה צריך להופיע בהסכם הגירושין על מנת שהם וילדיהם יגשימו את כל היעדים. השאלות הכלכליות, החינוכיות, הגיאוגרפיות, הבריאותיות – כולן נשאלות ומדוברות עד ששני בני הזוג מגיעים בכל אחת מהן לפיתרון הטוב והמתאים ביותר עבורם. אלמנט זה נותן להם את הכח להחליט כיצד לעצב את חייהם בשעת המשבר בו הם מצויים – דבר שלא מתאפשר בהליכים משפטיים או אחרים.

בנוסף לכל אלו חוסך תהליך גישור לבני הזוג המון זמן וכסף, שכן הוא זול באופן משמעותי מהליכים משפטיים ואורכו הממוצע היא כ-10 שעות כולל כתיבת ההסכם.

למה תהליך גישור גירושין טוב לילדים?

ילדים זקוקים לכמה שיותר ודאות ויציבות בחייהם. כפי שפרידה מערערת את יסודות אלה בקרב ההורים היא עושה זאת ביתר שאת לילדים. גם כאן המחקרים מדברים בעד עצמם: ילדים של הורים שנפרדו פרידות קשות שלוו במלחמות – נפגעו בכל מיני אופנים מפגיעות התנהגותיות דרך ירידה בלימודים ועד עלייה ברמת האלימות. לעומת זאת ילדים של הורים שבחרו ללכת לכיוון של גירושין בהסכמה הצליחו לצאת מהמשבר בשלום ואף לצמוח ממנו.

תהליך הגישור נותן להורים את האפשרות להביא אל החדר את הייחודיות של כל אחד מילדיהם, את הצרכים שלו, את החולשות, את השאיפות וביחד לסדר את הדברים כך שכל אחד מהם יוכל לקבל את התנאים המתאימים ביותר עבורו על מנת לצמוח.

בתוך הגישור אפשר לדון בפתיחות בערכים החשובים לשני ההורים שעל פיהם יחונכו הילדים, מה קורה כשאחד הילדים צריך מורה פרטי או טיפול רפואי או רגשי מיוחד, איך ומתי מספרים להם על בני זוג חדשים ובונים מנגנון שעוזר לקבל החלטות בשעה של מחלוקת הנוגעת לילדים. כל אלו מאפשרים להורים להגיע אל הילדים בסיומו של התהליך עם כמה שיותר תשובות בנוגע לצורה בה יתנהלו חייהם לאחר הפרידה. כאשר הילדים מקבלים את התשובות האלה החרדות הנובעות מאובדן הוודאות והיציבות מתחילות להתפוגג ומהר מאוד הם מצליחים לראות את היתרונות שהם יכולים להפיק מהמצב החדש.

בנוסף לכל אלה מדובר במסר חינוכי רב משמעות לילדים. הם רואים את הוריהם בשעה של משבר כל כך קשה ומורכב, יושבים ומדברים ומגיעים ביחד לפתרונות מוסכמים. כך מועבר עליהם ללא מילים המסר שכשנקלעים למריבה או לסכסוך אפשר לשבת ולדבר  – וזהו ערך שילווה אותם לכל החיים.

מה ההבדל בין תהליך גישור גירושין עם מגשר לבין האלטרנטיבות?

אל מול תהליך גישור בהסכמה באמצעות מגשר עומדות שתי אלטרנטיבות בולטות אחרות באמצעותן ניתן להגיע להסכם: האחת, באמצעות עורך דין משותף לשני הצדדים שכותב עבור הזוג את ההסכם. השנייה, היא באמצעות הליכים משפטיים כאשר כל צד מיוצג ע”י עורך דין משלו והמחלוקות נפתרות באמצעות פסיקת שופט או דיין.  

כפי שכבר נכתב במאמר זה, תהליך גירושין הוא אחד התהליכים המורכבים ביותר בחייו של אדם מבחינה רגשית. על פניו הסכם הגירושין הוא הסכם טכני, אבל מאחוריו עומדים שני אנשים שחלקו חיים משותפים, הביאו יחד ילדים לעולם והחליטו להיפרד ולחיות בשני בתים שונים. כל אלו הופכים כל סעיף בו למוקש רגשי או לוגיסטי שעלול להתפוצץ במורד הדרך הרבה אחרי החתימה על ההסכם ומתן הגט אם לא יטופל היטב מראש.

זוג שפונה להליכים משפטיים ומנהל את המו”מ על ההסכם דרך עורכי דין ובבתי משפט – לא יקבל את המקום שהוא צריך על מנת לאפשר לרגשות ולמטענים את ה”איוורור” הנדרש ואת המקום לתהליך הרגשי להבשיל. זוג שפונה לעורך דין לצורך כתיבת ההסכם – יעבור תהליך טכני בלבד ללא התייחסות לאלמנטים אחרים. בתהליך גישור מקבל הפן הרגשי את מלוא המקום הנדרש עבורו. מעבר לעובדה שזהו חלק מהותי מהתפיסה הגישורית, החסיון שישנו על כל הנאמר בחדר הגישור מאפשר שיח פתוח וכן הן בפן הרגשי והן בפן הפרקטי.

ההבדל הזה בין הגישור לבין שתי האלטרנטיבות האחרות הוא בעל משמעות קריטית לטווח הארוך. ההשלכות ההרסניות של גירושין שנעשו באמצעות מלחמות משפטיות על ההורים והילדים נפרשות על פני שורה של מחקרים וניסיון שנצבר בתחום. אין צורך להיות איש מקצוע כדי להבין שהסיכוי שההורים יפתחו תקשורת טובה ביניהם בשנים הבאות לטובתם ולטובת ילדיהם נמוכה מאוד, ולכן סביר שמחלוקות ועימותים יצופו על בסיס קבוע. אך גם לעורך דין שכותב הסכם גירושין בהסכמה אין את הכלים להתמודד עם ההיבטים הרגשיים. השיטה המשפטית הלוחמנית הנלמדת בפקולטות למשפטים בארץ, לא מתייחסת לעולם הרגשי אלא מתמקדת בפן הטכני-משפטי. מכיוון שכך קצוות מעולם הרגש וכאלה הקשורים להיבטים הלוגיסטיים של החיים (לא הכל הרי משפטי או רגשי, ביניהם יש את החיים עצמם) שיישארו פתוחים בקרב אחד מבני הזוג או שניהם ישובו וטרידו אותם בהמשך הדרך ועלולים להפוך לקרקע פוריה למחלוקות ועימותים.

כאשר ישנו סנכרון בין הצרכים הרגשיים של שני ההורים ושל הילדים להסכמות הבאות לידי ביטוי בהסכם – הסיכוי של ההסכם להתקיים ולהחזיק לאורך שנים ארוכות עולה בצורה משמעותית. סנכרון זה הוא המטרה של תהליך גישור גירושין בהסכמה. בנוסף, הסכמות אלו שהושגו בתקשורת ישירה בין שני ההורים מייצרים בסיס לתקשורת טובה לטווח בקצר ובמיוחד לטווח הארוך – שהיא כאמור אחד המפתחות המרכזיים לאפשרות לקיים שותפות חדשה ולאפשר להורים ולילדיהם לצמוח מתוך המשבר הזה ולהגשים יעדים ומטרות שהציבו לעצמם.  

באתר זה תוכלו למצוא מידע נוסף הרלוונטי לתהליך גירושין בהסכמה: איך משפיעים גירושין על ילדים, איך בוחרים מגשר, איך לאשר הסכם גירושין בהסכמהמי הוא מגשר מקצועי ועוד. מוזמנים ומוזמנות לקרוא. 

 

השלבים להגעה להסכם גירושין בהסכמה

  1. שיחה ותאום ציפיות בין בני הזוג המתגרשים.
  2. בחירת מגשר מתאים.
  3. ניהול הליך גישור.
  4. הגעה להסכם גירושין כולל.
  5. קבלת תוקף של פסק דין.
  6. טקס הגירושין בבית הדין הרבני.

שיחה ותאום ציפיות בין בני הזוג המתגרשים

שיחה ותאום ציפיות בין בני הזוג המתגרשים- תהליך גירושין בהסכמה מתחיל בשיחה בין בני הזוג המתגרשים. בשיחה זו צריכים שני הצדדים להגדיר יחדיו לאן הם רוצים ללכת. האם הגירושין ודאים? האם עוד יש רצון של שני הצדדים או של אחד מהם לשמור על הנישואין? חשוב לענות על השאלות הללו כדי לדעת היכן עומדים בני הזוג בתחילת הדרך. אין צורך לתת תשובות מלאות לכל השאלות בשלב זה. העיקר הוא לדעת מהם הרצונות הכלליים של הצדדים כדי שאפשר יהיה לוודא ששניהם צועדים לקראת אותו כיוון.

בחירת מגשר מתאים

זהות המגשר חשובה ביותר. המגשר שיתאים לכם הוא המגשר שיגרום לכם להרגיש בנוח עימו בחדר הגישור. המגשר המתאים לכם ייתן לכם תחושת ביטחון ואמון במסגרת הליך הגישור. מסיבות חשובות אלו, כדאי לפגוש מספר מגשרים על מנת ולוודא שבחרתם את המגשר המתאים לכם ביותר. לקריאה נוספת על בחירת מגשר לחצו כאן.

ניהול תהליך גישור

ניהול הליך הגישור- הליך גישור גירושין מאפשר לשני בני הזוג להגיע להסכמות בכל הנושאים החשובים להם ובאלו החייבים להיכנס להסכם הגירושין שלהם כדי שיוכל לקבל תוקף. הליך גישור גירושין מתקיים בקצב ובזמן של הצדדים ועלויתיו נמוכות בהרבה מאשר בהליכי גירושין בייצוג עורכי דין. לקריאה נוספת על גישור גירושין לחצו כאן.

הגעה להסכם גירושין כולל

הגעה  להסכם גירושין כולל- בסיום הגישור תקבלו לידיכם הסכם גירושין שמכין עבורכם המגשר שלכם. ההסכם כולל את כל הנקודות והפרטים עליהם והסכמתם ושאותם יש להכליל בתוך הסכם הגירושין הפורמאלי. לקריאה נוספת על הסכם הגירושין לחצו כאן.

קבלת תוקף פסק דין

 לאחר שתוודעו שהסכם הגירושין שלכם עונה על כל הצרכים שלכם ונותן לכם ביטחון. תידרשו לקחת (ניתן עצמאית) את ההסכם לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני (אין ביניהם הבדל כשמדובר בגירושין בהסכמה), שם שופט/ת או דיין יעבור על ההסכם וייוודע שאתם מודעים למשמעויותיו ושזכויות הילדים בהסכם הגירושין לא נפגעו ומיד לאחר מכן הוא יחתום על ההסכם וייתן לו מעמד של פסק דין.

טקס הגירושין

לאחר שקיבל הסכם הגירושין מעמד של פסק דין, תתבקשו לגשת לבית הדין הרבני שם תעברו את טקס הגירושין הדתי. מדובר על הליך קצר מאוד מאחר ואין דיונים ואין שאלות מצד הדיינים. לקריאה על טקס הגירושין לחצו כאן.

× מענה מיידי
דילוג לתוכן