חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מדריך גירושין בלי ילדים. איך להתגרש כשאין ילדים. גירושין מהירים ובלי מלחמות

גירושין ללא ילדים

כאשר מגיע אלי זוג ללא ילדים לגירושין בהסכמה, אני ראשית מברך אותם על כך שהשכילו להבין שהם לא מתאימים ולא דחו את הפרידה לאחר שנולדו הילדים. בעיניי זוג שמתגרש ללא ילדים ומסיים את הקשר בצורה חברית ומכבדת, זוכה בחוויה מתקנת ומעצימה שתאפשר החלמה מהירה וטובה יותר וגם (כך אני מאמין) יזכה שהקשר הזוגי הבא יהיה בעל סיכויים גדולים יותר להצליח.

גירושין ללא ילדים אמורים להיות “קלים” יותר. הסיבות לכך די ברורות: ילדים הם הסוגיה הרגישה ביותר בכל תהליך גירושין, הוא מעורר קשת רחבה של רגשות בקרב כל הורה ונוגע בו בנימי הנפש העדינים ביותר. כל זה נשמע הגיוני, וברוב המקרים של גירושין ללא ילדים זה אכן כך. אלא שתהליך גירושין, גם כשאין ילדים המעורבים בו, נושא בחובו עוד קשיים רבים, מורכבים וכואבים שיש לתת להם את המקום כדי להיפרד בצורה הבריאה ביותר ולצאת לדרך חדשה וחיים חדשים.

מסיבה זו בדיוק בוחרים זוגות רבים שמתגרשים ללא ילדים לעשות זאת באמצעות תהליך גישור. הם עושים זאת מתוך הבנה שפרידה היא פרידה, וההשפעות שלה על העתיד הקרוב והרחוק, וכן על מערכות יחסים חדשות, יכולות להיות משמעותיות אם לא תיעשה בצורה שתאפשר לכל אחד מהם לסגור את המעגלים הרגשיים שנותרו פתוחים ולהגיע להסכמות עם בן או בת הזוג בנוגע לסוגיות המהותיות שעומדות פתוחות ביניהם.

מה היתרונות של תהליך גישור גירושין ללא ילדים? ראשית, הוא נותן מקום למכלול הרגשות שכל אחד מהצדדים חווה בעת פרידה, ובמקביל הוא מכוון אותם לפתרון פרקטי של המחלוקות שעל הפרק. תהליך גישור גירושין ללא ילדים מתנהל בדיוק כמו כל תהליך גישור אחר. הוא נותן את האפשרות לבני הזוג לדבר באופן דיסקרטי על האכזבות והתסכולים מצד אחד ועל המטרות, הצרכים והאינטרסים בטווח הקרוב והרחוק של כל אחד מהם.

תהליך הגישור מאפשר לכל אחד מהצדדים לנהל שיח, גם אם לפעמים הוא קשה, להבין את הקשיים של הצד השני, לתת להם את המקום הראוי להם, לאפשר הכרה הדדית ולהתקדם אל עבר הסכמות משותפות. מהסכמות אלו יוולד הסכם הגירושין בין הצדדים. ההסכם שנוצר בתהליך של שיח בין בני זוג שמכירים את חייהם יותר טוב מכל גורם אחר, ייתן מענה לכל מחלוקת שצפה בעקבות הפרידה, יסדיר באופן המתאים ביותר להם את חלוקת הרכוש והכספים שנצברו בתקופה המשותפת ויאפשר להם את סגירת מעגל ויצירת הנרטיב החיובי שיקל עליהם את הנחיתה בחייהם החדשים.

אחד העקרונות החשובים בגישור, שהוא תהליך וולונטרי, היא שאף אחד מהצדדים המגושרים לא יחתום על הסכם שהוא לא שלם איתו ולא ירגיש שהוא ויתר על דבר מהותי וחשוב עבורו. זהו יתרון גדול של תהליך הגישור משום שידוע שויתורים שנעשים בשלב הזה (שלעתים נובעים מסיבות לא נכונות דוגמת הרצון לסיים מהר את התהליך ולהמשיך בחיים) מבעבעים לאורך תקופה ואז צפים בהמשך הדרך וגורמים לתסכול רטרואקטיבי. כדי להתחיל חיים חדשים ללא התסכולים האלה מאפשר הגישור לכל צד לעמוד על הדברים החשובים לו, להתפשר איפה שצריך אבל בשום אופן לא לוותר ויתורים שהם פצצה מתקתקת בחייו של כל אחד מבני הזוג.

יתרון נוסף של תהליך גישור ללא ילדים הוא האפשרות שהוא מעניק לכל אחד מבני הזוג לשרטט בתוך אי הוודאות בה הם מצויים, את התמונה בה ניתן לראות את חייהם החדשים. תהליך זה מתחיל לקרום עור וגידים לאחר שנשאלת שאלה אחת חשובה: “איך אני רואה את החיים שלי בעוד 5 שנים?”. העיסוק בשאלה שפונה אל עתיד, בניגוד לשאלות שעוסקות בעבר כמו: מדוע הגעתי למצב של פרידה? למה זה קרה לי? איפה טעיתי? מאפשרת לכל אחד מהצדדים להביט אל האופק ולהתחיל ולראות את היתרונות דרכם הוא יוכל לבנות לעצמו את החיים שרצה, כשזה קורה מתפוגגות החרדות, תמונת העתיד מקבלת צורה מוחשית – הן ברמה הרגשית והן ברמה הפרקטית והלוגיסטית.

מעבר לחשיבות פרידה דרך תהליך גישור בגירושין בלי ילדים כדי לסגור את הנושאים הפרקטיים שנותרו פתוחים בין בני הזוג, מומלץ לכל מי שנמצא בתהליך גירושין עם ובלי ילדים, לפנות גם לטיפול רגשי אצל אנשי מקצוע דוגמת פסיכולוג/ית או פסיכותרפיסט/ית שמתמחים בנושא. ליווי מקצועי ונכון בתקופה כזאת הוא מפתח לצמיחה מתוך המשבר ולקבלת כלים שמסייעים לכל אדם שחווה פרידה לצאת לחייו החדשים בצורה הבריאה והטובה ביותר.

× מענה מיידי