חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה קורה בטקס הגירושין

ישנן שמועות רבות על הנעשה בטקס הגירושין בבית הדין הרבני. בין היתר רווחות השמועות על כך שזורקים נעל בטקס, שיורקים אחד על השנייה, שהטקס משפיל ועוד שלל תיאורים שגויים אשר גרמו לאנשים לחשוש מטקס הגירושין. האמת רחוקה מהמתואר בשמועות. טקס הגירושין בבית הדין הרבני הוא טקס מלא משמעות ועוצמה, שעיקרו שחרור הדדי של בני הזוג אחד מהשנייה. הטקס מסמל את הנקודה אשר ממנה הופכים שני אנשים מבני זוג לאנשים נפרדים או לשותפים בגידול הילדים. בטקס אין השפלה ואין כוחניות. יש בטקס סימבוליות רבה המאפשרת התחברות להיבטים הרגשיים של משמעות הגירושין ומשם הקלה בתהליך השחרור.

איך מתנהל טקס הגירושין

בשלב הראשון של הטקס מוודא הדיין ששני הצדדים אכן רוצים להתגרש ושהם שלמים עם ההחלטה. לא מדובר על ניסיון לשלום בית או לניסיון ללחוץ על בני הזוג שיישארו יחדיו. כאשר שני הצדדים מגיעים עם הסכם גירושין מוכן ובהסכמה משותפת לסיום פרק הנישואין, בית הדין אינו נוטה להתערב ולנסות להשאיר את בני הזוג ביחד. במקרים בהם בני הזוג באים בהסכמה בית הדין מברך את הצדדים ופועל לתת להם את הגט בהקדם האפשרי.

בשלב השני של טקס הגירושין מוודא הדיין שמולו אכן עומדים בני הזוג. הדבר נעשה באמצעות שני עדים המכירים את בני הזוג באופן אישי. השאלה אותה שואל הדיין את העדים היא מה הוא שמו של אביהם של בני הזוג ובמידה ויש לו כינוי – מהו הכינוי שלו? לדוגמא אם שמו של אביו של אחד מבני הזוג הוא יעקב והכינוי שלו הוא קובי, יש לומר זאת לדיין.

לאחר שהדיין וידא עם העדים את זהות בני הזוג, הוא יבקש מהגבר להסמיך את הדיין, את עוזריו ואת הסופר סת”ם שנמצאים בתוך חדר הדיונים, לכתוב לו את הגט ולשמש כעדים לנתינת הגט.

בחלק הבא יבקש הדיין מהגבר לחזור אחריו באמירת הטקסט שייכתב בגט. משמעות הנוסח שנאמר היא שהאישה והגבר אינם קשורים עוד זה לזו וששניהם רשאים להיפגש עם אנשים אחרים.

בשלב זה ייתן הדיין לגבר כלי כתיבה לכתיבת הגט אותם הוא ימסור לסופר הסת”ם כדי שיתחיל לכתוב את הגט. לאחר מכן ייקח סופר הסת”ם את כלי הכתיבה וילך לחדרו לכתוב את הגט.

לאחר שהגט ייכתב ויהיה מוכן, יוזמנו בני הזוג בחזרה לחדר הדיונים לצורך ביצוע הטקס.

במהלך הטקס תתבקש האישה להרים את ידיה לגובה החזה ולהושיט אותן לעבר הגבר. הגבר יתבקש על ידי הדיין לומר שהוא משחרר את האישה ושמעכשיו היא מותרת לכל אדם. בסיום דבריו יניח הגבר את גט בידיה של האישה והיא תתבקש לשים את הגט מתחת לבית שחיה ולצעוד לקצה החדר ובחזרה. וזהו תם הטקס.

למה לצפות אחרי טקס הגירושין

הטקס מייצג את סופיות תהליך הגירושין וסוף הקרבות. יש בכך סיבה ליצירת שקט וביטחון שבני הזוג סיימו בהצלחה את תהליך הגירושין והגיעו להסכמות אשר יאפשרו להם להמשיך בחייהם בשיתוף פעולה (במידה והם פנו לגישור).

מלבד ההיבטים הפרקטיים של סיום ההתדיינות המשפטית בגירושין, יש הצפה רגשית של מגוון רגשות: שמחה, עצב, פחד, חשש מהעתיד, תקווה, ציפייה ועוד.. על כן מומלץ לקחת יום חופש אחרי הטקס ולתת לחוויה לשקוע.

ואם אפשר אחרי הטקס ללכת ביחד עם הגרוש/ה לבית קפה או למסעדה טובה זה יהיה הכי טוב.

× מענה מיידי