חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גירושין בין זוג דתי לחילוני

בס”ד

איך מתגרשים כשאחד מבני הזוג חזר בתשובה, או עזב את הדת. במאמר זה תוכלו לקרוא, על היתרונות שבהליך גישור במקרים אלו, על גירושין מתוך שלום ותוך הסכמה הדדית.

גירושין כשאחד מבני הזוג עזב את הדת / חזר בתשובה

תהליך גירושין, הוא אחד האירועים המטלטלים והמורכבים בחייו של אדם, בין שבחר בו ובין שנקלע אליו. הוא מציף רגשות, תסכולים ואכזבות שהצטברו במהלך שנות הזוגיות, והוא משלב בתוכו חרדות ופחדים הנוגעים לעתיד. עתיד, שבנקודת ההתחלה נראה כולו כענן של אי ודאות וסימני שאלה.

לצד המורכבות הרגשית, בתוך תהליך הגירושין עולות המון שאלות מעשיות הנוגעות לחיים שאחרי הפרידה – שאלות כלכליות, חינוכיות, וגם כאלו הנוגעות לחלוקת הזמן עם הילדים, למקום המגורים ועוד.

כששני ההורים המתגרשים, מגיעים מאותו הרקע בכל הקשור ביחס לשאלות דת, אמונה וערכים, יהיה להם קל יותר להגיע להסכמות בשאלות הנוגעות לחינוך הילדים, ולאופי הבתים בהם יגדלו, העומדות על הפרק בשעת הפרידה.

אך מה קורה כשאין הלימה בדרך בתפיסה הדתית של בני הזוג. מה קורה כשאחד מבני הזוג הוא חילוני והאחר הוא דתי? אין ספק שגירושין בין בן זוג דתי לבן זוג חילוני, מוסיפים קושי רב, לתהליך שגם ככה הוא מאוד מורכב.

כל עוד בני הזוג, התגוררו באותו הבית, לכל אחד מהם הייתה שליטה על האיזון העדין בין הצורך של אחד מהם לשמור על אורח חיים דתי ולחנך את ילדיו על פי ערכי הדת, לבין הצורך של בן או בת הזוג לחיות ולחנך את הילדים על פי תפיסת עולמו האישית. אבל כשנפרדים, ובית אחד הופך לשני בתים, כל צד מאבד את השליטה שהייתה לו. כתוצאה מכך עלול להיווצר מצב בו הילדים עוברים בין שני בתים המקיימים אורח חיים שונה לגמרי. כשכל צד, לעיתים אפילו שלא במודע, מנסה למשוך אותם לכיוון האמונה שלו. אין צורך בדוקטורט בפסיכולוגיית ילדים כדי להבין שמצב שכזה, אינו בריא לאף ילד.

עמית וגילי היו נשואים יותר מעשור, כשגילי החלה בתהליך חזרה בתשובה בעקבות אחיה. עמית לא אהב את הכיוון החדש שתפסה גילי, ולאחר זמן מה החליט שהוא רוצה לחתוך את הקשר. היו להם שלשה ילדים משותפים, טלי וקרן התאומות בנות העשר,  ודוד בן השלש. טלי וקרן למדו בחינוך ממלכתי, ואילו דוד מתחיל בשנה הבאה גן עירוני. לגילי מאוד חשוב שהוא ילך לגן דתי, “שלפחות ילד אחד יהיה בראש שלה”. אבל עמית אומר שאין על מה לדבר, “התחתנו חילונים, ועל דעת זה הקמנו את המשפחה, הילדים שלי ילכו לחינוך חילוני”. 

גילי ממש רוצה שגם אם עמית לא יעשה לילדים קידוש בשבת, אז לפחות שלא יקח את הבנות לים בשבת. עמית מסרב, לטענתו כל הורה עושה בזמן השהייה שלו מה שהוא סבור שמתאים ונכון לעשות. לעומת זאת, על אף שאין לו התנגדות עקרונית, שבזמן שהילדים יהיו אצלה הם ישמרו שבת, אבל הוא לא מוכן שהיא תשכנע אותם להתפלל. הוויכוחים היו על כל צעד ושעל, האם יקפידו על כשרות, לאיזה אירועים אפשר לקחת את הילדים וכך הלאה והלאה, ולא היתה נראית באופק הסכמה כל שהיא.

על אף הרצון שקיים אצל כל אחד בני הזוג המתגרשים, להכריע את עתיד הילדים כהבנתם. האמת שאי אפשר להתעלם ממנה, היא שלא ניתן לכפות על אף אחד מההורים לחיות בניגוד לתפיסת עולמו ולצו מצפונו. גירושין בין בני זוג חילוני ודתי, שמגיעים אל בית המשפט נתקלים על פי רוב בשופטים שאינם מעוניינים להכריע בסוגיות מעין אלה, ודוחפים ככל שניתן את בני הזוג אל עבר פתרונות שיגיעו מתוך הסכמות משותפות.

וכאן מגיע מקומו של תהליך הגישור בגירושין.

תהליך הגישור הוא תהליך שמאפשר לשני הצדדים, למצוא את הפתרונות הטובים ביותר עבורם ועבור ילדיהם. בניגוד להליכים משפטיים יבשים, שמתעלמים מכל ההיבטים הרגשיים שכרוכים בנושאים אלה, גורמים פעמים רבות להקצנה של המחלוקת בין הצדדים, וכפופים לפתרונות דיכוטומיים. תהליך הגישור חותר למצוא את האינטרסים המשותפים של שני ההורים, ודרכם למצוא הסכמות ופתרונות שיענו על הצרכים החשובים לכל אחד מההורים. בתהליך הגישור נפרשים כל הרצונות, הצרכים, היכולות והמטרות של כל אחד מבני הזוג, וכך ניתן למצוא פתרונות יצירתיים שכוללים גם פשרות, אך אינם מחייבים אף צד לוותר על העקרונות החשובים לו.

ועוד דבר חשוב, בתהליך הגישור, אין מי ש’מנחית’ החלטות מלמעלה בני הזוג מגיעים בעצמם, בהכוונת המגשר, להסכמות. ורק כשהם מסכימים עליו סופית, הוא מאושרר בבית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין. כל עוד אין בן הזוג מרגיש בטוח שקיבל את מה שהוא רוצה, הוא יכול לשקול את הדבר שוב ואינו מוכרח לקבל החלטה.  מובן מאליו, שלתהליך כזה שהתקבל בהסכמה, יש סיכוי גבוה הרבה ביותר להחזיק מעמד לאורך השנים הארוכות של גידול הילדים.

ובחזרה לגיל ועמית, לאחר שהחלו בתהליך גישור, והפנימו שאי אפשר לכפות את אופן גידול הילדים על הצד השני. ומתוך זה הגיעו להבנה הלא קלה אך ההכרחית, שהילדים יראו שני סגנונות של חיים ויצטרכו לבחור בעצמם איך הם רוצים לחיות. הם הגיעו להחלטה משותפת שמוטל עליהם להקל על הילדים ככל האפשר, ולמנוע מהם פערים גדולים מדי. את דוד שלחו לחינוך ממלכתי – דתי, שמחד חינוכו הוא לשמירת מצוות אך מאידך אינו מחנך לקיצוניות אלא לזרם דתי מתון. והילדות המשיכו בבית הספר שבו למדו, כדי למנוע מהן זעזועים מיותרים.

על הורים שהחליטו להיפרד, לחשוב איזה מסר הם מעבירים לילדיהם. ניתן להיפרד באמצעות מלחמות הדדיות, הקצנת המחלוקות, בתי משפט או בתי דין רבניים ומאבקים של עורכי דין זה בזה. אבל אפשר גם אחרת. אפשר לייצר שיח, גם אם הוא מורכב וקשה לעתים, ודרכו לקחת שליטה על הדרך בה כל אחד מבני הזוג ושניהם יחד, מעצבים את החיים שלהם ושל ילדיהם המשותפים. אפשר לבנות שותפות חדשה שתמצא את האיזונים בין אורח החיים השונה ותאפשר הן לאב והן לאם לחיות על פי אמונתם, מבלי שירגישו שנכפים עליהם כללים שפוגעים בהם.

בדרך זו תינתן דוגמה חינוכית וערכית נפלאה לילדים. המסר שיקלטו הילדים הוא, שגם בשעת משבר, חילוקי דעות וסכסוכים – ניתן לפתור הכל בהידברות. כך ניתן לכבד באופן המלא והרחב את הדיבר “כבד את אביך ואת אמך”, ולבנות שותפות שמתבססת על כבוד הדדי ואמון.

 הרב המגשר חנוך וייטמן הוא מגשר מצוות המגשרים של נישרי מגשרים ומנהל המחלקה החרדית

× מענה מיידי מהבוט שלנו