גישור כמקצוע העתיד: למה העולם עובר למגשרים ואיך נכנסים לתחום
פרק 77 בפודקאסט "משהו עם גישור"
הדיון על מקומו של הגישור במערכת פתרון הסכסוכים אינו חדש, אך בשנים האחרונות ניתן לזהות האצה ברורה בתהליך שהחל עוד קודם לכן: מעבר הדרגתי, אך עקבי, ממודל הכרעה משפטי למודל של ניהול ופתרון סכסוכים באמצעות תהליכים הסכמיים. פרק 77 של הפודקאסט “משהו עם גישור” מבקש להציב את התהליך הזה בתוך הקשר רחב יותר, ולבחון אותו לא רק כשינוי טכני באופן ניהול סכסוכים, אלא כהתפתחות של ממש בתפיסת התפקיד של אנשי מקצוע בתחום.
סכסוך משפטי לעומת סכסוך אנושי
כדי להבין את עומק השינוי, יש להתחיל מהבחנה עקרונית בין שני סוגים של קונפליקטים: קונפליקט בין אדם למערכת, וקונפליקט בין אדם לאדם. בעוד שהראשון מצדיק במקרים רבים שימוש בכלים משפטיים קלאסיים — בין אם לצורך אכיפה, פרשנות או הכרעה — הרי שהשני, שהוא הרוב המכריע של הסכסוכים שבהם אנשים נתקלים ביום-יום, אינו ניתן לצמצום למישור המשפטי בלבד. למעשה, ניתן לטעון כי ברוב המקרים, הממד המשפטי הוא משני ביחס לממד האנושי.
כאשר סכסוך בין אנשים נכנס להליך משפטי, הוא עובר תהליך של הפשטה והמרה. מערכות יחסים מורכבות מתורגמות לשפה של טענות, זכויות וחובות. אלמנטים של אמון, תקשורת, תפיסות זהות ואינטרסים ארוכי טווח נדחקים לשוליים, ולעיתים אף נעלמים לחלוטין מהדיון. התוצאה היא מצב שבו מתקבלת הכרעה — לעיתים מדויקת מבחינה משפטית — אך כזו שאינה נותנת מענה לצורך העמוק יותר של הצדדים: לייצר יציבות, ודאות ויכולת להמשיך הלאה.
הפער בין הכרעה לבין פתרון
הפער הזה בין הכרעה לבין פתרון הוא אחד הגורמים המרכזיים לעלייה בביקוש לתהליכי גישור. גישור, בשונה מהליך משפטי, אינו שואף לקבוע אמת אחת מחייבת, אלא לאפשר לצדדים לבנות פתרון שמבוסס על האינטרסים שלהם, כפי שהם מבינים אותם. המשמעות היא שינוי נקודת המוצא: מהתמקדות בעבר — מי עשה מה, מי הפר, מי אשם — להתמקדות בעתיד — כיצד ניתן לייצר הסדרה שתאפשר לצדדים להמשיך את חייהם בצורה יציבה.
גישה זו אינה רק טכניקה, אלא תפיסת עולם. היא מבקשת להחזיר את האחריות לניהול הסכסוך לצדדים עצמם, תוך ליווי מקצועי שמאפשר להם להגיע להסכמות מתוך הבנה ולא מתוך כפייה.
מגבלות ההכשרה הקלאסית בגישור
עם זאת, ההבנה התיאורטית של יתרונות הגישור אינה מספיקה כדי לבסס אותו כמקצוע.
אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא הפער בין האופן שבו הגישור נתפס בציבור, ולעיתים גם במוסדות ההכשרה, לבין המורכבות האמיתית של ניהול תהליך גישור. קורסי מבוא לגישור, אשר הפכו לנפוצים מאוד בשוק, מעניקים היכרות עם עקרונות התחום, אך אינם מקנים את המיומנויות הנדרשות לניהול תהליכים מורכבים בפועל.
גישור אינו אוסף של טכניקות שניתן ליישם באופן מכני; הוא דורש יכולת לזהות דינמיקות בין-אישיות, לנהל תהליכים רגשיים ולבנות מרחב שבו ניתן לנהל שיח שאינו מתאפשר במצבים אחרים. הפער הזה בין ידע לבין יכולת הוא הסיבה לכך שרבים לומדים גישור — אך מעטים מצליחים לעסוק בו בפועל.
חשיבות הפרקטיקה והניסיון בשטח
במובן זה, ניתן להשוות את הגישור למקצועות טיפוליים או ניהוליים יותר מאשר למקצועות משפטיים קלאסיים. הידע המשפטי עשוי להיות רלוונטי, ולעיתים אף חשוב, אך הוא אינו מהווה את ליבת המקצוע. ליבת המקצוע היא היכולת לנהל תהליך — להבין את הקצב שבו הוא מתפתח, לזהות נקודות רגישות, ולדעת כיצד להתערב באופן שמקדם את הצדדים ולא מחזק את העמדות הנוקשות שלהם.
מכאן עולה גם החשיבות של הכשרה מבוססת פרקטיקה. בניגוד ללמידה תיאורטית, פרקטיקום בגישור מבוסס על התנסות בפועל — בין אם באמצעות סימולציות מורכבות ובין אם באמצעות עבודה עם מקרים אמיתיים. התנסות זו מאפשרת למשתתפים לפתח את היכולת ליישם את העקרונות שלמדו, להתמודד עם מצבים בלתי צפויים ולקבל משוב שמסייע להם לדייק את עבודתם. ללא רכיב זה, קשה מאוד לבנות זהות מקצועית יציבה כמגשר.
שינוי תפקיד: מעורך דין למנהל תהליך
היבט נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא השינוי בתפיסת התפקיד של איש המקצוע. אם בעבר עורך הדין נתפס כדמות המרכזית בניהול סכסוך, הרי שכיום מתפתחת תפיסה שלפיה במקרים רבים יש להבחין בין תפקידים: כאשר מדובר בקונפליקט מול מערכת או רשות, יש צורך באיש מקצוע שמכיר את השפה המשפטית ויודע לפעול בתוכה; כאשר מדובר בקונפליקט בין אנשים, יש צורך באיש מקצוע שמסוגל לנהל תהליך, לייצר שיח ולבנות פתרונות.
הבחנה זו אינה מבטלת את מקומו של המשפט, אלא ממקמת אותו מחדש בתוך מארג רחב יותר של כלים, שבו הגישור תופס מקום מרכזי.
מבט קדימה: לאן התחום הולך
לבסוף, יש להתייחס להיבט הכלכלי והמקצועי של התחום. השאלה האם ניתן להתפרנס מגישור אינה שאלה תיאורטית, אלא שאלה מעשית. התשובה תלויה במידה רבה באופן שבו אדם בוחר להיכנס לתחום. מי שרואה בגישור כלי נוסף בארגז הכלים המקצועי שלו, עשוי להתקשות לבסס פעילות משמעותית. לעומת זאת, מי שבוחר לראות בגישור מקצוע מרכזי, להשקיע בהכשרה מעמיקה ולבנות תשתית מקצועית, יכול למצוא בו מקור פרנסה יציב ומשמעותי.
מעבר לכך, יש לקחת בחשבון את העלייה בביקוש לתהליכים הסכמיים ואת התמיכה ההולכת וגוברת של המערכת המשפטית עצמה בהפניית תיקים לגישור. מדובר במגמה שאינה צפויה להיעצר, אלא להעמיק.
לסיכום, הגישור אינו רק כלי נוסף בארגז הכלים של פתרון סכסוכים, אלא ביטוי לשינוי עמוק באופן שבו בני אדם מבקשים לנהל קונפליקטים. בתוך השינוי הזה מתגבש גם תפקידו של המגשר — לא כמי שמכריע, אלא כמי שמאפשר, מלווה ומחזיק תהליך. עבור מי שמחפש תחום מקצועי שמשלב בין פרקטיקה, משמעות והיתכנות כלכלית, מדובר באחת האפשרויות המעניינות והמתפתחות ביותר כיום.
שאלות ותשובות: גישור כמקצוע העתיד
גישור לא נועד להחליף את מערכת המשפט, אלא להשלים אותה – ובמקרים רבים גם להקדים אותה. כאשר מדובר בסכסוך בין אדם למערכת, יש צורך בהכרעה משפטית ברורה. אבל כאשר מדובר בסכסוך בין אנשים, שהוא הרוב המכריע של המקרים, המערכת המשפטית מתקשה לתת פתרון מלא, משום שהיא עוסקת בזכויות וחובות ולא במערכות יחסים.
גישור מאפשר לטפל בשורש הסכסוך, ולא רק בתוצאה שלו. לכן, במציאות הקיימת, הוא הופך לכלי מרכזי יותר ויותר, ולעיתים אף לשלב הכרחי לפני פנייה לבית משפט.
פסק דין נותן הכרעה, אך לא תמיד נותן פתרון. ברוב הסכסוכים בין אנשים, יש מרכיב רגשי, תקשורתי ולעיתים גם זהותי, שאינו מקבל ביטוי בהליך המשפטי. כאשר המרכיבים הללו אינם מטופלים, הסכסוך ממשיך להתקיים גם לאחר ההכרעה, ולעיתים אף מתעצם.
גישור, לעומת זאת, מתמקד ביצירת הבנות והסכמות שמאפשרות לצדדים להמשיך הלאה, ולכן הוא מסוגל לתת מענה רחב יותר.
לא כל מי שלומד גישור הופך למגשר בפועל. מדובר במקצוע שדורש שילוב של מיומנויות: הבנה אנושית, יכולת להחזיק תהליך, שליטה בדינמיקה בין-אישית, ויכולת לעבוד בתוך מורכבות.
מעבר לכך, יש הבדל משמעותי בין היכרות עם התחום לבין יכולת מקצועית אמיתית. מי שרוצה לעסוק בגישור צריך לעבור תהליך הכשרה עמוק, שכולל גם פרקטיקה ולא רק לימוד תיאורטי.
ברוב המקרים – לא. קורס גישור בסיסי יכול לתת הבנה ראשונית של התחום, אך אינו מספיק כדי לנהל תהליכי גישור מורכבים בפועל. הפער בין תיאוריה לפרקטיקה בגישור הוא משמעותי, ומי שלא עובר תהליך של התנסות אמיתית מתקשה להשתלב בתחום.
לכן, הכשרות שמבוססות על פרקטיקום והתנסות הן קריטיות למי שרוצה לבנות קריירה בתחום.
כן, אך זה תלוי באופן שבו נכנסים לתחום. מי שרואה בגישור עיסוק צדדי, יתקשה לבסס הכנסה יציבה. לעומת זאת, מי שבוחר בגישור כמקצוע מרכזי, משקיע בהכשרה, בונה ניסיון ומפתח זהות מקצועית ברורה – יכול לבנות לעצמו קריירה יציבה ומשמעותית.
כמו בכל מקצוע, ההבדל אינו בתחום עצמו אלא ברמת המחויבות אליו.
היתרון המרכזי של מגשר הוא היכולת לנהל תהליך ולא רק לייצג עמדה. בעוד שעורך דין פועל בתוך מסגרת שמחייבת אותו לחדד את עמדת הלקוח, המגשר פועל מתוך מטרה לייצר שיח שמאפשר פתרון.
זה לא הופך את אחד מהם ל”טוב” יותר מהשני, אלא מחדד את ההבדל בתפקיד. במקרים רבים, דווקא השילוב בין ידע משפטי לבין יכולת גישורית הוא זה שמייצר את הערך הגבוה ביותר.
המגמה ברורה: יותר גישור, פחות התדיינות. מערכות משפט בעולם כבר מבינות את המגבלות של ההליך המשפטי הקלאסי, ומעודדות פנייה להליכים הסכמיים. במקביל, הציבור עצמו מחפש פתרונות שמאפשרים שליטה, גמישות ותוצאה שמחזיקה לאורך זמן.
המשמעות היא שהביקוש למגשרים מקצועיים צפוי לעלות, והתחום עצמו צפוי להמשיך להתפתח – גם מבחינת שיטות עבודה וגם מבחינת היקף הפעילות.
תמלול מלא של הפרק
(0:00) משהו עם גישור.
(0:02) פרק…
(0:06) אתם יודעים, כל פרק מבחינתי הוא פרק מיוחד.
(0:08) אני לא יכול להגיד שלא.
(0:09) אני לא חושב שהיה פרק שהתחלתי, שלא אמרתי בו פרק מיוחד או פרק מרגש.
(0:15) כי באמת, העשייה שלי כאן, בעולם הגישור, היא כזו שמאוד מרגשת אותי.
(0:22) וכל פעם שמגיע בן אדם…
(0:24) ובא לדבר איתי על גישור, אני רואה בזה איזה משהו מאוד מאוד גדול שקורה, עוד לבנה מאוד משמעותית בתהליך הזה של להפוך את הגישור לכלי הכי שכיח, הכי מוכר, שאנשים משתמשים בו כדי לפתור מחלוקות.
(0:47) וזה התחיל כמסע…
(0:50) לבד, שלי, שפיטרלתי ברחבי הארץ ופתחתי סניפים ולמדתי וצברתי ניסיון, אבל זכיתי שלאורך השנים הצטרפו אליי עוד ועוד אנשים, ונהיה כאן משהו מאוד מאוד יפה שקורה, והפרק של היום הוא לא סתם פרק, הוא לא, לא שיש פרק שהוא סתם, זה פרק שהוא…
(1:13) יש בו ערך מאוד מאוד גדול עבורי, כי מבחינתי הפרק הזה הוא פרק של הכרזה, הוא פרק של השתלטות על המציאות והחלטה לשנות אותה.
(1:30) הוא פרק שהולך להיות פרק מאוד מאוד אופטימי, שאני גם מאמין שייתן להרבה מאוד אנשים כיוון.
(1:37) אני חושב שבתקופה הזו שיש מלחמה סביבנו, לתת כיוון, לתת מטרה ולעשות את זה בדרך של הידברות ולייצר שיח, זו מצווה מאוד גדולה שאני מאוד שמח ומאוד מתרגש שאנחנו לוקחים בה חלק.
(1:55) אחרי כל ההקדמה הזו, אז אני רוצה להציג פה את יותם, יותם קייזמן.
(2:01) הוא מגשר, הוא מורך דין, שתיכף נספר איך הכרנו ומה התהליך, אבל יותם הוא מנהל הבית ספר שלנו.
(2:16) והוא מנהל הבית ספר לא סתם רק כמנהל בית ספר, הוא גם אחראי בעצם על העשייה שלנו להפוך את הגישור.
(2:26) האזרחי, לא רק ממשפחה, לא רק בגירושין, בהכל, לדבר, לכלי המועדף של אנשים לפתור מחלוקות, וזה תפקיד מאוד מאוד גדול, ואני כל כך מאמין בהיותם שיושב כאן, ומאוד שמח על זה, והיום אנחנו נעשה את השיחה, אז שלום היא אותם.
(2:47) אז אהלן, שלום נדב, ואני מאוד מאוד מאוד מקווה שאחרי הבילד-אפ ה…
(2:53) היפה הזה אני לא אאכזב, זה לא יהיה סתם עוד פרק, אז נעים מאוד.
(3:01) אני אותם, קייזמן, אכן עורך דין, צעיר יחסית, שש שנים במקצוע, מגשר צעיר יחסית, משהו כמו שנה במקצוע.
(3:14) שנה במקצוע כמגשר, אבל מגשר זה גם אופי, אתה באת כמגשר.
(3:19) כן, אני באתי, ממה אני אתחיל?
(3:23) איך הגעתי לעולם הגישור או איך הגעתי אליך?
(3:26) קח את זה לאן שאתה רוצה.
(3:27) אני רוצה שאנשים יכירו אותך, כי אני חושב שהמסע שלך הוא באמת מסע שמעורר השראה לאנשים, ויכול להיות להרבה אנשים כיוון, אז אתה תספר איך שאתה נראה לך לנכון.
(3:38) אז אני אתחיל מההתחלה.
(3:39) אני אתחיל שכבר, קודם כל אני מגיע, אני אעשה איזה דיסקליימר שאני מגיע, אני נצר של עורכי דין, אבא שלי עורך דין כבר קרוב ל-40 שנה.
(3:49) סבא שלי, זיכרונו לברכה, היה עורך דין מהראשונים בארץ, עד היום יש לי את הרישיון שלו תלוי במשרד, הרבה ספרות לא היו שם במספר, הוא היה היועץ המשפטי של ההסתדרות הרפואית, אבא שלי המשיך את הכיוון ופתח משרד שמייצג רופאים, ואני נכנסתי אליו, ואני חייב להגיד שאני הסתובבתי בעולם די הרבה זמן.
(4:14) בהמון מחשבות למה אני רוצה להיות כשאני אהיה גדול.
(4:17) בסופו של דבר, ובאמת ניסיתי המון דברים, מלהיות בהפקות טלוויזיה ולהיות נינג’ו באח הגדול, ועד להיות טבח במסעדת טוטו בתל אביב, ואפילו בדקתי את היכולות סיור שלי באיזשהו שלב, ניסיתי הכל מהכל.
(4:36) ובאיזשהו שלב הגעתי למסקנה שאוקיי, אני לא יודע מה אני רוצה להיות, אבל לפחות שאני אקח מקצוע, הקשבתי לאבא.
(4:42) והלכתי ללמוד משפטים ומשפטים ועוד תואר נוסף בממשל.
(4:49) ואני חייב להגיד שאחד הדברים הכי קשים שהיו לי בלימודי משפטים, ממש ממש מההתחלה, זה שבסוף הדרך אני אהיה עורך דין.
(4:59) אני לא הסתדרתי עם הדבר הזה, זה לא הסתדר לי עם האישיות שלי, משהו בזה לא היה נכון, אני חושב שבשנה א’ כבר.
(5:07) ובשנה ב’ כל מה שהיה לי בראש זה שעורכי דין, שוב, אני מכליל, לא כל עורכי הדין, כמובן, ותיכף אני אגיע לפן החברתי שיש בעריכת דין, שגם שם אני נמצא.
(5:21) עריכת דין, כמו שכולנו מכירים, העריכת דין האדברסרית שיש בארץ, היא לא נועדה לפתור את הסכסוך, ההפך, היא רק מלבה את הסכסוך, ואני יכול לתת המון המון דוגמאות לדבר הזה.
(5:33) אנשים מגיעים לעורך דין עם הרצון לפתור בעיה ויוצאים משם עם עוד שק של עילות תביעה ומשם זה הולך ומסתבך.
(5:46) ועריכת דין, אוקיי, תכף אני אגע בעריכת דין חברתית כמו שהיא הייתה אמורה להיות פעם, קצת שכחו ממנה.
(5:53) ואני מהר מאוד חיפשתי את הדברים האלה וכבר בשנה השנייה ניגשתי לאיזה סמינר שדיבר על הליכים אלטרנטיביים.
(6:01) ושם בעצם נפתח לי עולם הגישור באמת, נפתח גם עולם הגישור, גם העובדה שיש דבר כזה שנקרא משפט טיפולי, שמאוד נדלקתי עליו, ובתי משפט קהילתיים, ובתי משפט פותרי בעיות, והשופט כמגשר, ועולם גישור, ושם הכל נפתח לי בעצם.
(6:16) ומשם התחלתי לאמץ, כמו שאמרת, את התפיסה הגישורית.
(6:20) עכשיו, אני מסכים איתך ממש, אני חושב שזה, הבן אדם שאתה, זה מלדעת כנראה בן אדם שהוא מגשר.
(6:27) לא אמרתי עד עכשיו, אבל אמא שלי היא גם מיילדת, אז משם מגיע המקום הטיפולי כנראה לחיי.
(6:33) וואו.
(6:34) זה שילוב של השניים.
(6:37) ובאמת, אני מסכים איתך, אני חושב שכל חיי תמיד גישרתי מי לגשר בין שני האחיות שלי, לריבים, לחברים, תמיד הייתי הבן אדם הזה שפונים אליו כדי לפתור בעיות, זה תמיד היה שם.
(6:50) והתקדמתי ככה בתואר, ובסופו של דבר באמת גם עשיתי התמחות.
(6:56) בעריכת דין בדיני עבודה, אבל תמיד ידעתי שבסופו של דבר אני אנסה להיכנס לעולמות האלה.
(7:06) ויום אחד, אני חושב שמשהו כמו אחרי שנה אחרי שכבר סיימתי את המבחני לשכה, כבר הייתי עורך דין, נסעתי לי חזרה ממפגש עם חברים בלילה, ברדיו, שמעתי רדיו במקביל, ואני חושב שהיה איזה 11 וחצי בלילה, עולה איזה מגשר אחד, אני אפילו לא זוכר בטח שזה היה ב-103, שאני באמת לא זוכר.
(7:31) רדיו חיפה.
(7:32) לא יודע, אז אני שמעתי את זה ברמת השרון, אני ממש זוכר שנכנסתי לרמת שרון, ושמעתי את זה, ונשארתי בחנייה להקשיב עד סוף התוכנית.
(7:42) ועלה איזה נדב נישרי אחד, שראיינה אותך מישהי, ובוא תדבר על השקפת עולם שלך, ואני ממש זוכר שכל…
(7:50) משפט באותו שיחה התחבר לי בצורה מדויקת לכל מה שאני מאמין בו.
(7:57) וככה עשיתי את הדבר המביך באותו רגע ושלחתי לך הודעה בפייסבוק ששמעתי את הראיון ושהרבה מהמחשבות שלי באותה תקופה היה על תואר שני ושנתת לי ככה את הפוש הקטן הזה להגיד כן לתואר השני בניהול סכסוכים בתל אביב ובזכותך אני הולך על זה.
(8:15) ואתה גם הגבת לי בצורה ממש מהממת, אני ממש, יש לי את ההודעה, אני יכול להראות לך, הגבת לי ממש יפה, אמרת לי שאתה שמח וזה מרגש אותך לשמוע את הדברים האלה, וזהו, ותואר ניהול סכסוכים לגמרי העולם הזה, ידעתי שאני הולך להתעסק בזה בצורה מלאה, והמפגש הבא שלי עם נדב בעצם היה כמה חודשים אחרי זה, שפתאום קפץ לי בפייסבוק שביום הולדת שלי, ב-2 לנובמבר, עתיד להיפתח פרקטיקום בסכסוכי משפחה, שם גיליתי שזה קיים.
(8:44) מאוד רציתי ללכת על זה, אבל אמרתי לאט לאט בוא נסיים את התואר ונגיע לדברים, ובאמת יצרתי איתך קשר מיד אחרי שסיימתי את התואר, וסיפרתי לך על כל הסיפור עם הפייסבוק אם אתה זוכר, ומשם התגלגלנו להיות ביחד בפרקטיקום.
(9:04) זהו, חוץ מזה, חוץ מזה שאני עדיין עורך דין, למרות שאני עכשיו נמצא באיזשהי צומת דרכים.
(9:09) אני די נוטש את המקצוע, אבל אני גם עושה עריכת דין חברתי וקהילתית.
(9:14) אני נמצא בקליניקות משפטיות באוניברסיטת רייכמן.
(9:18) זה עריכת דין כמו שהיא הייתה אמורה להיות.
(9:20) זה לעזור לאוכלוסיות מוחלשות שלא יכולות לייצג, ובאמת לייצג אותם, אבל לא רק לייצג אותם, גם להרים אותם.
(9:28) מה זה אומר?
(9:29) זה אומר שכשבן אדם בא אליך עם בעיה, קודם כל אתה מקשיב לו, ושומע את הבעיה, ומזקק באמת את הבעיה המשפטית שיש לו, הבעיה הבירוקרטית הרבה פעמים מול הרשויות.
(9:38) ומתוך הדבר הזה אתה גם עוזר לו לטפל בעצמו בבעיה, אתה לא פותר בשבילו את הבעיה, אתה מסביר לו לפעמים אפילו איך לכתוב את המכתב בעצמו, איך להגיש את הטפסים, אתה ממש עוזר לו, ממש עוזר לו ממיצוי זכויות, אבל מנסה גם לעזור לו מבחינה נפשית, הוליסטית וקהילתית.
(9:59) וזה כמובן בליווי של סטודנטים למשפטים, ועריכת דין חברתית, ועושים חיבורים בקהילה.
(10:05) הקליניקות המשפטיות למי שמכיר עושה עבודת קודש.
(10:08) מהמם, בעיקר היום במלחמה.
(10:11) בעיקר במלחמה.
(10:12) מהמם.
(10:13) לא נרחיב על זה.
(10:15) לא.
(10:15) אתה יודע, אבל אני לוקח את מה שאתה אומר, ואני רוצה לקחת את זה ככה, אני אומר, איך אנחנו בתוך הזמן שיש לנו, הפודקאסט טוב, אתה אומר, זה חצי שעה, ארבעים דקות, איך אנחנו מעבירים עכשיו מסר שהוא באמת…
(10:32) מהפכני.
(10:32) כי אני רואה את זה, ואני מחלק את זה לשתיים, למערכת הדין.
(10:36) ובואו נדבר על זה רגע, כי אנחנו רגע רוצים לדבר, נגיד את זה ככותרת, על מקצוע הגישור.
(10:43) אנחנו רוצים לדבר על העיבתים החברתיים שיש בו, כמה הם נחוצים כרגע, ומה אנחנו עושים כדי לעזור לאנשים במצב הזה, במה שקורה היום.
(10:55) ואנחנו רוצים לדבר על הפרקטיקום האזרחי, שזה בעצם השלב הבא.
(10:59) מבחינתי, בעולם עריכת הדין.
(11:01) שהופך אותו מעריכת דין.
(11:04) מבחינתי יש כזה דבר, אני פה נותן לך את ההובלה.
(11:10) איפה שיש אדם, שיש קונפליקט אדם מול רשות, אתה צריך שם עורך דין.
(11:16) אתה צריך מישהו שדובר את השפה.
(11:18) איפה שיש קונפליקט בין אדם לאדם, אתה צריך את המגשר.
(11:21) ויכול להיות שהמגשר הזה צריך כלים מעולם המשפט.
(11:24) אולי הוא צריך לדעת משהו, אבל שנינו למדנו משפטים ואנחנו יודעים.
(11:28) שהסכסוכים הם לא באמת בפן המשפטי, זה הפן האנושי, הרגשי.
(11:32) וזה הגישור שלנו, זו שותפות חדשה, זאת שיטת העבודה שלנו.
(11:36) וברגע שאנחנו באים ומדברים בשפה הזאת, ויודעים לרתום אנשים לשיח, לאינטרסים משותפים, לעתיד, אנחנו יכולים לייצר סביבם חיבור.
(11:46) ומהמקום הזה, זו הבשורה שאנחנו מביאים בתקופה כל כך מורכבת, כל כך קשה.
(11:52) ואומרים לאנשים, חבר’ה, יש כאן מקצוע שהוא כבר לא בשוליים.
(11:58) הוא לא בשוליים.
(11:59) אנחנו מכירים הרבה עורכי דין שמבינים את הדבר הזה ובאים לעולם הגישור, והרבה אנשים מעולם הטיפול שהם נפלאים שבאים לעולם הגישור.
(12:06) ועכשיו, העשור הקרוב זה העשור של הגישור, וכל מה שקורה זה פשוט מי יצטרף אליו.
(12:14) ולכן מבחינתי, התפקיד שלך זה בדיוק המקום הזה.
(12:18) זה להביא את האנשים ל…
(12:21) הנה, חבר’ה, זה המקצוע.
(12:25) אז קודם כל אני אגיד שהמשפט שאמרת על זה שסכסוך מול אדם מול הרשות, ואדם מול אדם, אני מאוד מתחבר לזה.
(12:33) כל סכסוך שאני נתקלתי בו בשנים האחרונות בין שני בני אדם, אני לא חושב שיש סכסוך שלא אמרתי עליו את המשפט, טוב, אין פה משהו משפטי, זה הכל אנושי.
(12:42) זה הכל מערכות יחסים מורכבות, זה הכל דברים שנמצאים בלמטה, גם אם זה בכל דבר אפשרי, עסקי, דיני עבודה, הכל, בסוף סכסוכי שכנים, איפשהו שם אפשר לפתור בצורת גישור, ולצערי…
(12:57) הרי כל סכסוך נזכיר בין אנשים, זה קורה, כי הייתה שם מערכת יחסים תקינה קודם כל, שעלתה על סרטון.
(13:04) חד משמעי, אני מסכים עם זה מאוד, ועכשיו ברח לי.
(13:09) איכות המחשבה, אבל אני חושב שגם, למה אמרת שזה מקצוע העתיד?
(13:14) אני חושב שאמרתי את זה כבר קודם, ואי אפשר היום לפתור סכסוכים בעזרת בתי משפט.
(13:22) כמובן, אני לא מזלזל, יש בתי משפט עושים הרבה עבודה, וצריך שיהיה בתי משפט, וטוב מאוד שיש בתי משפט, אבל היום, במציאות היום, המערכת איך שהיא בנויה, וההצפה של עורכי דין היום במשק, והמערכת המאוד מורכבת שנוצרה, שאתה צריך לחכות שבע שנים לפסק דין במקרה הטוב.
(13:38) וההצפה המטורפת הזאת בעורכי דין שיש בשוק, שרק מלבים את השנאה בין האנשים, רק אישור יכול לפתור את הסכסוכים.
(13:48) וגם להגיד, והמערכת דוחפת לגישור.
(13:51) היום עם הסאדה החדש, סדר דין אזרחי, ההמלצה היא, חייבים ללכת לגישור.
(13:56) לפחות שני ניסיונות לגישור לפני שהגשתם תביעות.
(14:00) וזה לא רק בגירושין, זה גם בכל…
(14:02) סכסוך אזרחי, שזה רק 400 אלף תביעות אזרחיות כל שנה, אגב, יש אנשים ששוכחים את הנתונים.
(14:09) יותר מזה, גם השופט, יש להם הנחיה, כמובן, אני לא יודע את זה באופן רשמי, אבל אני מודע לזה שבסוף המטרה שלהם בדיון הראשון, זה לגשר בין הצדדים, להגיע לאיזשהו פישור, להגיע לאיזשהו גישור, לעשות את הטכניקה, אבל בסוף לצאת משם שהסרזור נפתח לא בצורה של פסק דין.
(14:26) יש לזה הרבה חסרונות, אבל יש לזה גם הרבה יתרונות.
(14:31) ואני אחבר למה שאמרת, באמת אני חושב שהבשורה שאנחנו באים איתה היום היא מהפכנית, אני חושב שהיא מהפכנית, אנחנו מנסים לעשות משהו שהוא לא קיים, לא ברמה המקומית, לא ברמה הבינלאומית, אנחנו רוצים לפתוח בית ספר, מה זה רוצים?
(14:47) אנחנו פותחים בית ספר, ולקחת את הגישור בארץ לצעד אחד קדימה, וכמו שאתה תמיד אומר, זה אוקיינוס.
(14:56) כחול של מגוון אפשרויות ומגוון דברים ואיך שהצעת לי את הדבר הזה כל המחשבות והחיבורים שהיו לי בשנים האחרונות התחברו לנקודה אחת שאני אומר אוקיי דרך הבית ספר אפשר לעשות את זה, זה יכול את הכל.
(15:11) ומעבר לעובדה שזה גם לעבוד עם אנשים טובים, בסוף זה אנשים טובים, זה אנשים שרוצים לעשות טוב, אנשים שרוצים שיהיה שלום, אנשים שמאמינים בהידברות, אנשים שמנהיגים בלדבר רגשות.
(15:22) וזה לא דבר שהוא לא מובן מאליו היום, ורק זה, רק לעבוד עם האנשים האלה שווה את הרולה בצלפון.
(15:32) אז בוא נדבר על מה אנחנו עושים פה בעצם, אני רוצה להסביר רגע את השיטה.
(15:38) אני אגיד לך גם משהו פה, כשאני בתחילת המלחמה חיפשתי מה אני עושה ואיך אני מתמודד עם הדבר הזה.
(15:49) ובאיזשהו שלב הבנתי שזה זמן לייצר תשתית.
(15:54) אני אנצל את המשבר הזה בשביל לפתח, כי זה הכי בולט שעכשיו צריך גישור.
(15:59) צריך פה גישור בינינו לשכנים שלנו, בינינו לבין עצמנו.
(16:04) זה כל כך חשוב.
(16:05) ומה שעשיתי זה, לקחתי את הקורס גישור בסיסי, שאני אומר את זה ואמרתי את זה, אז אני לא אגיד את זה בצורה עדינה.
(16:12) מה שקורה היום בארץ מבחינת הקורס גישור בסיסי, זה…
(16:18) אני רוצה להתלהב בקשה, אבל זה לא טוב.
(16:21) אני עומד בעדינות.
(16:22) כי אנשים משלמים כסף על קורס שהוא חווייתי, הוא מהמם, הוא מצוין, אבל זה רק קורס המבוא לגישור.
(16:29) וזה מה שמוכרים היום בבתי הספר, קורס מבוא לגישור.
(16:33) עכשיו, לא הייתה לי בעיה אם זה היה מוצג כקורס מבוא לגישור, מתוך הבנה שאחרי זה אנשים צריכים לעבור עוד מסלול ארוך.
(16:39) כמו שאנחנו אומרים אותו, אל תבואו אליי לקיצורי דרך, פה אתה בא לעשות את המסלול כמו שצריך, זה ברמת תואר מבחינתי הרי.
(16:46) אבל הסתפקו כבר 30 שנה שמה ששולט זה הקורס גישור בסיסי, 40 שעות, 60 שעות, ואחרי זה אתה כביכול מגשר מוסמך, וזה לא מספיק.
(16:54) ולכן מעט מאוד אנשים שרדו בשוק, אני יכול לספור אותם על 10 הצבעות בגדול, כמות האנשים שבאמת עובדים רק מגישור.
(17:00) היום זה קצת יותר, אבל לפני 10 שנים זה בדרך כלל מה שהיה.
(17:05) אז את הקורס הזה, את הקורס המבוא, אנחנו נותנים אותו בחינם.
(17:10) זיקקנו את זה, עשרה שיעורים, חצי שעה כל אחד בערך, קחו אותו.
(17:15) כל שבוע נפתח שיעור, יכולים להיכנס, לצפות, לחזור אחורה, לחזור אחורה, לצפות שוב, בבקשה, קחו את הידע.
(17:25) אחרי הקורס הזה.
(17:27) והדבר יפה, הוא מועבר בכמה שפות.
(17:30) נכון להיום הוא מועבר בערבית, אנגלית ועברית כמובן, בעזרת בינה מלאכותית, אתר שני שמדבר בערבית, כי אנחנו מראש מכוונים לבינלאומי, גם בגישורים וגם בלימודים, גישור הוא, אין לו גבולות לגישור, אין גבולות להידברות, אנחנו לא, אנחנו היום יכולים לדבר עם הטכנולוגיה, עם כולם.
(17:48) מסיימים את הקורס הזה, שהוא חינם, אמרתי, יכולים לבוא להתמחות, יש פרקטיקום בגישור גירושין, שעכשיו נפתח על מזלול השישי שלו כבר, אני יכול להגיד שזה קורס הוא באמת הכי מקיף כרגע, אנחנו היחידים בארץ שמכשירים.
(18:00) מגישרים הלכה למעשה בגירושין, ואני יודע מהנתונים שיש לנו של יותר מרבע מהבוגרים עובדים בגישור, שזה נתון מהמם, ואני מאוד גאה בו, אני בקשר עם הבוגרים שלי, ואני יודע שהם עובדים, ועובדים יפה, ויש את הפרקטיקום האזרחי, שזה מה שאתה עכשיו בא לעשות, שזה אולי אתה פה תסביר על מה קורה בתוך הפרקטיקום האזרחי, ואת הדבר העצום הזה שהוא בא, כי אני אגיד את זה ככותרת, וזהו, ואני לוקח, אני כל כך אוהב לדבר על זה, אז אני עוצר את עצמי.
(18:29) לא, אין בעיה, אני כמובן…
(18:32) אם אני הייתי, כשאני נכחתי ללמוד משפטים, הייתי יודע שיש את הדבר הזה, בכלל לא הייתה לי דילמה, הייתי הולך ללמוד את זה.
(18:40) כי אני לא צריך היום להיות עורך דין.
(18:42) עדיף להיות מגשר, שזה הרבה יותר כלכלי, הרבה יותר פוטנציאל, הרבה יותר עושים טוב, הרבה יותר קריירה, הרבה יותר עתיד בתחום הזה.
(18:53) אבל אתה כן צריך לדעת את הדברים המשפטיים מסוימים.
(18:56) זאת אומרת, הקורס הזה הוא בעצם בא לשלב.
(18:59) נכון.
(18:59) זה פה אני מבין.
(18:59) אז אני חושב שקודם כל זה, אני חושב שקורס זה קצת חוטא לאיך שנראה את הדברים.
(19:07) זה לא קורס.
(19:08) זה, אני לא רוצה להגיד תואר, כי תואר שמור לעולמות האוניברסיטה.
(19:13) מסלול הכשרה.
(19:13) מסלול הכשרה.
(19:14) מסלול הכשרה.
(19:15) מסלול הכשרה.
(19:16) כשאתה נכנס בדלת, פוגש את נדב ואותי ואת הצוות שלנו ועוד סטודנטים, אתה נכנס שם לתוך, אתה נכנס ואתה יוצא בדלת בצד השני אחרי קרוב לשנה, מגשר שיכול לעבוד, לפתוח משרד ויהיה לו את כל הכלים לעבוד בשוק ולעשות טוב.
(19:38) וזה לא רק קורס גישור הבסיסי כי את זה מקבלים חינם, זה הפרקטיקה.
(19:42) פרקטיקה, פרקטיקה, פרקטיקה.
(19:45) זה בין אם זה שישה גישורים שאנחנו מציעים, אמיתיים, בין אם זה סימולציות של פעם בחודש, שמניסיון אני אומר סימולציות זה אחד הדברים הכי כיפים והכי מכשירים והכי טובים שיש.
(20:00) וזה קורס מקיף של אני לא יודע אפילו כמה שעות זה כבר יצא, אבל…
(20:05) בערך 140.
(20:06) בערך 140 שעות שמתעסק בכל מה ש…
(20:10) 140 בלי הסימולציות.
(20:12) הוא הגיע לקראת ה-200 שעות בסופו של דבר של המסלול.
(20:16) שמזקק למעשה את כל מה שהמגשר צריך לדעת כדי לצלוח כל סוג של גישור.
(20:21) נכון.
(20:23) והחלק המשפטי פה הוא בכלל לא, זה רק כדי להבין את, פחות או יותר מה שעושים בתואר במשפטי, רק כדי להבין את הז’רגון.
(20:31) כי אם עכשיו, דיברנו על זה לא מזמן, שאם עכשיו מישהו יגיד בחדר סיכלת לי את החוזה.
(20:36) אז סיכול חוזה זה לא משהו שהאדם הפשוט בדרך כלל יודע, וגם אז אני אומר, השיעורים יעבור, אנחנו נעביר במגוון נושאים שבעצם מתחברים לעולם העסקי והגישור האזרחי, שגם שם יהיו מאוד מוכוונים ומאוד מזוקקים ומאוד מדויקים למגשר, כלומר אנחנו לא נתחיל להיכנס פה לפסקי דין, אנחנו לא נתחיל להיכנס פה להלכות, אולי אני אגע בחוקים, כי שווה לדעת כאילו שיש חוק בסוף בדברים, אבל גם אז.
(21:02) בסוף זה יהיה מאוד מדויק ומוכוון מטרה.
(21:05) נכון.
(21:06) ואני חושב שזה מה שחסר הרבה פעמים, כי אתה הולך לאקדמיה, אתה הולך לעשות תואר, אתה הולך לעשות איזושהי תיאוריה, אתה לומד את הז’רגון פה, אנחנו מציעים את הפרקטיקה.
(21:16) נכון.
(21:16) שבתוך הפרקטיקה אני עושה גם לחלק את זה לשתיים.
(21:21) יש את הפרקטיקה של ידע ויש את הניסיון.
(21:24) גישור בשותפות חדשה, שזאת שיטת העבודה שלנו, יש גישור.
(21:29) הסכמים, ויש גישור תהליכי, ויש גישור נרטיבי, ויש גישור בשותפות חדשה.
(21:34) זאת שיטת העבודה שלנו.
(21:37) ואותה אנחנו מלמדים, שבעצם באה ואומרת, אנחנו לא רק מדברים על מה היה, אנחנו מדברים על מה יהיה.
(21:43) אנחנו מייצרים מטרות משותפות, אנחנו מחברים את הצדדים קודם כל, לפני שמדברים על מה היא, על המחלוקת, בואו בכלל נייצר את הבסיס לשיתוף פעולה עתידי.
(21:52) ככה אנחנו שמים על זה את הדגש.
(21:55) ואת זה יש הרבה למידה של איך עושים את זה ואיך שולטים באנרגיה שבחדר, איך שולטים בלהבות, איך מתי מרימים להבות, מתי מורידים להבות, איך מבשלים את הדייסה הזאת, איך עוזרים לצדדים לעבור את כל התהליך הרגשי שהם צריכים לעבור ואי אפשר בלי לעבור אותו, כי סכסוך זה לא טכני, אנחנו לא רובוטים, אנחנו לא אלגוריתם, אנחנו מורכבים מהרבה מאוד תהליכים שקורים בו זמנית ואנחנו צריכים לדעת לנתב אותם.
(22:20) וזו המיומנות שמגשר בשותפות חדשה יודע לעשות.
(22:25) ואחרי שהוא לומד את כל התהליך הזה, הוא בד בבד בעצם בתוך הלימודים, יש גם ידע שהוא צריך להכיר.
(22:32) עכשיו, דיני חוזים, אתה לא צריך לדעת לקרוא את פסק דין הפרופים, זה לא הסיפור, מחויבות המדינה לפסקי, איך הסכם שהיא חתמה עליו, זה לא רלוונטי לך כמגשר.
(22:44) אבל אתה כן צריך להכיר את חופש החוזים, אתה כן צריך להכיר מונחים, כדי שאם יישב מישהו בחדר, עורך דין, ויגיד לך מידע, אתה תדע איך להתמודד עם השאלה הזאת.
(22:55) עכשיו, המגשר הוא עדיין לא יועץ תוכן, המגשר הוא יועץ תהליכי.
(23:01) זאת אומרת, זו ההתמחות שלנו.
(23:03) לכן אנחנו לא רוצים להפוך אנשים לעורכי דין, אני לא רוצה להתחרות בעורכי הדין עם הידע שלהם, זה ממש בסדר.
(23:08) זה בסדר גמור מבחינתי שאיפה שיש…
(23:10) שאלה אובייקטיבית אני אקח יועץ מבחוץ ואני אשאל אותו וזה יכול להיות יועץ שהוא כלכלן או רואה חשבון או עורך דין אם יש לי ידע אובייקטיבי זה ממש בסדר המגשר יודע לעבוד עם כל היועצים האלה ובמקום הזה זה גם שם את עריכת הדין במקום הנכון לה איפה שיש ידע אובייקטיבי בבקשה יש לי פה את העורך דין או אגב בינה מלאכותית יודעת לתת לי תשובות לא פחות טובות היום וזה עוד מתפתח.
(23:37) אבל איפה שצריך את הבן אדם, את המאנץ’, את זה שידע לעזור להם ולהחזיק את התהליך ולדעת לאנשים, שידעו שהם בסדר, זה תהליך הגישורים, וזה מה שאנחנו מלמדים, משלבים את זה.
(23:50) אז בעצם להיות מגשר בשותפות חדשה היום, זה מבחינתי עורך הדין החדש.
(23:56) זה ההמשכיות של המשפט הקהילתי והמשפט החברתי.
(24:01) והעורך דין והProblem Solver Court שקיים, זה ממש התהליך הזה.
(24:07) ואת הבשורה הזו אנחנו מביאים לא רק בארץ, אנחנו כבר מראש הרי כבר פותחים היום כן במקומות נוספים מחוץ לישראל, מקדמים את השפה הזאת, מקדמים את השיח הזה, כי אין שום מגבלה שאדם שנמצא בישראל לא יעבוד גם בארצות הברית ובאירופה.
(24:20) בגלל שיש לך את השפה, היום גם כן יש מודלים של שפה שעוזרים במקום הזה, העולם ממש נפתח.
(24:26) והתקווה שלי, באמת, אני כל כך מתפלל לתוך הדבר הזה, שישראל תהיה המוקד של לייצר שיח של שלום, ושזה יקרה דווקא מתוך מלחמה.
(24:41) דווקא בתוך הדבר הזה, שיש לי משפחה שנמצאת עכשיו בעזה, אח שלי שם, הוא בן דוד אבל הוא אח, ואני דואג מאוד, ואני אומר, אם יש דבר…
(24:50) אתה יודע מה זה, אני אגיד לך את זה.
(24:53) לפני שהוא נכנס לעזה, אופיר אמר לי, הוא אומר לי, תמשיכו לעשות טוב ולהפיץ את השפה שלכם ויהיה בסדר.
(25:04) ככה אתם מסמכים אותי.
(25:05) זה מה שהוא אמר לפני שהוא נכנס לעזה.
(25:08) אז מבחינתי, ולא דיברתי איתו מאז, אני שלושה שבועות אחרי, ואני קודם כל שולח לו הודעות והוא לא עונה לי.
(25:15) ממש, ולמסר הזה הוא ממש נתן לי, וזה מה שאנחנו עושים היום, בגלל זה מבחינתי הכניסה שלך היא בדיוק המקום הזה, כי בדיוק אנשים כמוך זה מה שצריך, כי יש גבול כמה אני יכול לעשות לבד, וכמה נוגה, ודניאל, ואיריס, ובטל, יש גבול כמה אנחנו יכולים לעשות פה לבד, ועכשיו אתה לוקח את זה על עצמך, תדע, זה משימה שהיא…
(25:39) היא מהממת, אבל היא כל כך חשובה לאנושות מבחינתי.
(25:43) כי ההצלחה שלך היא הצלחה…
(25:46) זהו, זה מרגש אותי.
(25:47) תמיד אמרתי שזה לא יפסיד את הפרק סתם.
(25:49) בסדר גמור, זה מזל שאתה בידיים טובות עם בן אדם שרגשני לא פחות.
(25:57) וכן, ואני לוקח את המשימה, המשימה הזאת באה לי בדיוק בזמן.
(26:04) מלחמה, הרבה מאוד תוכניות, איך השנה הולכת להיראות, המלחמה טרפה אצלי הרבה מאוד קלפים, וגם גרמה לי, כמו הרבה מאוד אנשים, נראה לי, לפחות מהשיח שאני מנהל עם חלק מהאנשים, לאיזשהו סתירת כיוון, נקרא לזה ככה.
(26:20) הייתי מאוד בטוח שככה, ופתאום אני, סדר העדיפויות שלי השתנו בדברים.
(26:28) עכשיו, אני במשך, אני חושב שבמשך שבוע או שבועיים לפני שבכלל דיברתי, שלחתי לך, דיברנו, אז אני הסתובבתי, אמרתי, בא לי, בא לי, בא לי, לא ידעתי להגיד את הדעה, כמו, בא לי משהו.
(26:42) זה מזכיר לי שכשהייתי ילד קטן, אז אבא שלי היה לו קטע כזה שהוא היה, וואי, זה מצחיק לספר את זה, אבל יאללה, אני זורם.
(26:51) היה לוקחתי לי, מיקי.
(26:52) כזה שהיום כיף, מסעדה או משהו כזה, או אוכל כלשהו, ואז הולכים, או איזשהו בילוי, באו לי, ואז הולכים לטויזרס כזה, ואני מחפש מתנה.
(27:07) ומה שבא לי, וכמובן במגזרת התקציב, אני תמיד רציתי אוטו כזה, אוטו שנוסעים, זה אף פעם לא היה בחשבון, במסגרת התקציב, ואני ממש זוכר כמה ימי הולדת, שלא מצאתי את עצמי, כל הזמן אמרתי, בא לי, אני, הוא אומר לי, מה אתה רוצה?
(27:21) אמרתי לו, בא לי משהו, ולא ידעתי להגיד מה זה, אז בדיוק היה ככה, התחשק לי איזה משהו ולא ידעתי, ואז באת אליי משמיים הדבר הזה, ואני, וזה מדהים, וזה הולך להיות מדהים, אין לי ספק שזה הולך להיות מדהים.
(27:32) אתה שאלת אותי מה שלומי, ואני שואלים אותי מה שלומי, אני עונה.
(27:35) נכון, וענית לי בכנות גם שהיית עצוב, ומשם דברים התגלגלו, ואני חושב שכמו שאתה באת בטוב לי, אני באתי בטוב לך.
(27:43) נראה לי זה היה כזה חיבור טוב, בזמן הנכון ובמקום הנכון.
(27:46) ואני לא רוצה לעשות כזה ספוילר, אבל יש לנו רעיונות במגירה, לא במגירה, הם על השולחן.
(27:54) הם על השולחן.
(27:55) והאני לא חושב שצריך לחשוף הכל.
(27:57) אני לא חושב שצריך לחשוף כל הכל.
(27:59) לאט לאט, לטווח ארוך.
(27:59) ויש לנו דברים לטווח הארוך, שאני באמת, אני לא רוצה להיות זה, אבל אני אומר, וואלה, אם זה יצליח…
(28:06) תגיד, אין לנו פה, האינטרנט מהשולחן, יהיה פה מרכזי מחקר.
(28:10) יעשו סניפים בכל העולם, אנשים יגשרו פה בכל העולם בשיטת העבודה שלנו, התשתית שלנו כבר מוכנה איתם.
(28:18) זה לא אם, אני אומר את זה, אנחנו מגשרים, טווח ארוך, אני אומר זה מה שיקרה, את ההקלטה הזאת, אנשים, יש שתי אפשרויות.
(28:28) לי אין ספק שבעוד עשר שנים אנשים יקליטו ויגידו, הנה, שם זה התחיל לזרע, וזה קורה.
(28:34) עכשיו אני כבר כל כך הרבה שנים בתחום, אני יודע את זה, שזה יקרה.
(28:38) זה כבר לא אמונה, זו ידיעה.
(28:41) ואם לא, אם זה לא יקרה, ניקח את זה תמיד לפסימיים, אז נגיד, אז המוניטין שלי, אז הלך לי המוניטין, אז אני הבטחתי הבטחות לאנשים, והמוניטין שלי ילך.
(28:55) אבל אין לי ספק, ואני שם את השם הטוב שלי על הדבר הזה.
(28:59) הגישור זה העשור שלו ואנחנו מובילים את התחום היום.
(29:04) אני אומר את זה כי המגרש הוא, ואני קורא לעוד שחקנים, אני רוצה שיעלו עוד שחקנים על המגרש.
(29:10) כמה שיהיו יותר מגשרים יהיה יותר טוב.
(29:13) המקצוע הזה הוא מקצוע חלום, זה מקצוע שהתעריף הציבורי בו הוא 430 שקלים לשעה מכל צד.
(29:20) חבר’ה, אני אומר לאנשים, חבריי, את אשתי הכנסתי, את חבריי הטובים, אני אומר לכולם את זה.
(29:26) בכל פרקליפטור אתה רואה אנשים שהם חברים טובים שבאים ולומדים, כי אני אומר להם, חבר’ה, העתיד שלכם הוא בידיים שלכם.
(29:35) אני אגיד דבר קשה, מדינת ישראל הוכיחה את זה.
(29:38) אם אנחנו לא נדאג לעצמנו, אף אחד לא ידאג לעצמנו.
(29:40) וגישור זו הדרך, וזה לעשות שלום, זה להתפרנס מלעשות שלום.
(29:45) אין טוב מזה.
(29:46) אז קודם כל אני אגיד שני דברים.
(29:47) קודם כל, אני לא יודע איך, אני בן אדם אופטימי.
(29:52) מאוד.
(29:52) ולשים את שנינו בחדר, ששנינו אופטימיות, אני לא יודע, זה יכול להיות מתכון למשהו אופטימי נורא.
(29:59) והדבר השני שדמיינתי…
(30:00) אני אופטימי עם כל כך הרבה טראומות וקשיים ונפילות, אני לא אגיד לאף אחד…
(30:07) אבל זה מרענן לשמוע אופטימיות.
(30:09) אבל אני אופטימי, אבל אם…
(30:11) כי אם אני בפרקטיקה.
(30:12) עם רגליים על הקרקע.
(30:13) כן.
(30:14) הדבר השני שדמיינתי תוך כדי שדיברת, עם זה שאנחנו רוצים עוד אנשים בשטח, אני לא יודע…
(30:18) שוב, עולם הדיבורים שלי היום הוא, אני זורם, אבל יש את מטריקס, נכון?
(30:23) יש את הקטע הזה שבאיזשהו שלב כולם שם אייג’נט סמית, כל העולם אייג’נט סמית, אני אומר, כולם יהיו מגשרים.
(30:30) אתה תצא מהדלת, מהחדר, יהיה לך, כולם מגשרים.
(30:33) אני כבר עשר שנים, יותר, הולך עם איזה חלום.
(30:38) 1920 בערך, יצא המרקסיזם, ספר של קארל מרקס.
(30:43) אז זה מה שהתחיל בתקופה הזאתי.
(30:47) בסין היה את מאוצה טונג.
(30:49) אחד, היו שם כמה בודדים שהיו מרקסיסטים.
(30:53) הוא אמר איזה משפט, תן לי 100 סינים מרקסיסטים ואני לוקח את השלטון.
(31:02) 20 שנה אחרי זה הוא תפס את השלטון.
(31:05) תן לי 100 מגשרים.
(31:07) תן לי 100 אנשים שבאמת העשייה שלהם היא להפסיק את השיח המשסה אחד בשני, היא להפסיק לדבר בכותרות ובסיסמאות של ימין ושמאל וכל השטויות האלה שפה העכילו אותנו מהתקשורת הנורא שיש כאן, וידברו על אינטרסים משותפים, ידברו על בינינו לבין…
(31:27) אנחנו, עכשיו יש כל כך הרבה מילואימניקים שיושבים ונלחמים מההתנחלויות ומקיבוצים ומושבים, והם אנשים נפלאים ואין שום הבדל בין אדם לאדם, אבל אם היינו יושבים עכשיו בחדשות זה נראה שאנחנו אויבים.
(31:43) המגשרים הם האנשים שלא רק מדברים את השפה, הם גם יש להם את הכלים להתמודד איתה, לשנות אותה, לייצר בכל דיון את הכלים שהצד השני יבין על מה אני מדבר, יבין איפה אני משותף איתו, ואם יש מחלוקת תראו שהיא ממש ממש קטנה, זה רק שאלה על הדרך, כולנו רוצים את אותו דבר.
(32:04) וזו שותפות חדשה, וזה עכשיו קיים, ובאינטרנט, ובחינם, ותיקחו, ואחרי זה אפשרות להתמחות, ויש כל כך הרבה מה לעשות, ורק צריך עוד אנשים שבאמת באים ואומרים, אני לא עושה את זה על הדרך, אתה רוצה על הדרך ככה, אז קחו את זה כקורס חינמי בבקשה.
(32:21) אבל אם אתם באמת מחפשים מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו, זה טוב.
(32:28) ואפשר גם לעשות טוב בעולם, ויש בו תחושת משמעות.
(32:33) אז גישו את המקצוע שלכם.
(32:35) מה שהיה לפני 30 שנה הוא לא רלוונטי.
(32:37) העולם התפתח.
(32:39) הדור הבא, הדור הבני ה-20-30 לא ילכו לבתי משפט, זה מגוחך הרי.
(32:43) אף אחד לא ייתן לבית משפט למישהו זר להחליט עבורו.
(32:46) אנשים יפתרו בעצמם מחלוקות או שילכו למגשרים.
(32:49) הכל שאלה מי הדור הראשון של המגשרים.
(32:52) ואנחנו הבנו שאם לא אנחנו, אז אף אחד, לצערי.
(32:57) לכן אנחנו מובילים את התחום הזה היום, וזו המשימה שלנו.
(33:00) וכשיש מלחמה בחוץ, אני אומר את זה כי רק ככה אני יכול לעבור מלחמה כזאת עם כל כך הרבה מוות ואלימות, כי אני יודע שיש לנו את הכלים שיכולים לעזור, אבל אנחנו צריכים עוד אנשים שיובאו פה איתנו.
(33:18) יצא לי הכי, אמרתי שאני, אבל כן, אני לא יודע אם זה הבירה שאני שותה, שזה הפיתה שאכלתי, אבל אני מאוד מתרגש, באמת, באמת, נהיה לי חם מהתרגשות.
(33:31) אני שמח, אני אמרתי לך.
(33:33) זה שוב, אני אומר, השיח פה, במיוחד עכשיו, כשאנחנו מדברים בקול רם, מחדד לי המון המון מחשבות, מדייק לי המון המון דברים, ו…
(33:41) פעם פעם כשהייתי צעיר הייתי מדבר על איזשהו דרך, שאתה עולה על איזושהי דרך ויורד מהדרך ועולה לדרך, אבל כל הזמן, כל עוד אתה נשאר בדרך, אז הדברים מסתדרים, ואני מרגיש שאני בדרך, אתה יודע, בסוף זה עוד לבנה ועוד לבנה ועוד לבנה ודברים מאוד מסתדרים, ואותי באופן אישי זה מאוד מרגש השיח הזה.
(34:02) גם אותי, אבל זה לא מרגש כי אנחנו מדברים, אני אומר את זה, כי זה לא סתם שתיים שמפלטזים.
(34:07) כל מה שאנחנו אומרים פה הוא קורה, הקורס ייפתח.
(34:12) הפרקטיקום האזרחי, שזה ה”סיירת” של עולם הגישור האזרחי, ייפתח בחודש מרץ 2024.
(34:18) פרקטיקום בגישור גירושין ייפתח בפברואר 2024.
(34:23) הקורס החינמי, שעברית, ערבית, אנגלית, כבר פתוח, רק תיכנסו ותפיצו אותו.
(34:33) חינם, אנחנו עובדים ועושים, זה לא חלומות, זה לא תקוות, זה גם חלום וגם תקווה, אבל זה doing לגמרי, ואנחנו רואים, כי אני רואה את הגרפים שעולים, והכניסות, והפעילויות, והתגובות, זה קורה, זה פשוט קורה, והגענו לשלב שאנחנו כבר לא יכולים להיות כל כך, כך צוות מצומצם, אנחנו לאט לאט.
(34:57) עוד אנשים צריכים להצטרף ולעזור לנו להרים את המסע הכל כך משמעותי הזה.
(35:03) וזה אתה, זה התפקיד שלך עכשיו, אז אני ממש שמח שאתה לוקח את זה לכנפיים.
(35:07) תודה גם לך, תודה לך שנתת לי את זה, ואני מקווה שזה עמד בציפיות של היום, של הפודקאסט היום.
(35:17) היה build-up מאוד גדול בהתחלה.
(35:20) אני יודע.
(35:20) אבל יכול להיות שאתה עושה את זה תמיד.
(35:22) מודה שלא הקשבתי לכל הפודקאסטים, הקשבתי לחלק ניכר ולא לכולם, אולי תמיד אתה עושה כזה בילדאפ לקראת ה…
(35:28) לקראת ה…
(35:29) אני לא יודע, אני אומר את מה שעולה לי, אני לא חושב, אני לא מתכנן, מה שאמיתי אני אומר, מחמאות אני אומר אמיתיות, אני לא רואה דברים רעים, אני לא מתייחס אליהם בדרך כלל, אין, אין לי מכניסה לפוליטיקאים, שם יש לי מלא מה להגיד, או שתקשורת באה, אבל אל תקראו אותי למקום הזה.
(35:47) כשאנשים טובים יושבים מולי, זה אותי זה מרגש, אנשים באים ועושים דברים, זה מנהיב אותי.
(35:52) כשאני יודע שיש לנו פה גם, בתוך תקופה כזאתי, את היכולת גם לעזור להם להתפרנס אחר כך, ולתת להם להפיץ גם את השפה ולעבוד בזה, אז בכלל נותנים משמעות בחיים.
(36:04) וזה מבחינתי הכל.
(36:06) כן, חד משמעי.
(36:07) אני חושב שאמרנו את זה מספיק, אבל מקשר זה מקצוע מהמם.
(36:10) אין לי דבר רע אחד.
(36:10) להגיד על גישור או על מגשר.
(36:13) אתה יודע שבזכותך, אני לא חושב שאמרתי לך את זה עד היום, אבל אתה יודע, תמיד אחד הדברים שעזרו לי לפחות לעבור את התואר, או שאבא שלי שכנע אותי, אמר, תקשיב, עזוב מה יהיה בסוף, שיהיה לך את הטייטל עורך דין לפני השם.
(36:30) לא רע.
(36:31) והוא צודק, ואני בחמש שנים האחרונות באמת למדתי ככה.
(36:35) לאהוב את הטייטל עורך דין יותם קייזמן, אני חושב שיש בזה משהו, יש בזה איזה פרסטיג’ פה בארץ, אתה יודע, איך הוא אמר, החתימה שלי שווה כסף.
(36:46) ובאחד השיעורים בקורס שלך, בפרקטיקום, בגישור, אתה אמרת שצריך כאילו גם לדעת איך להציג את עצמך, ואני חייב להגיד לך שבתקופה האחרונה, בחודשים האחרונים, כשאני שולח נגיד מיילים, או דברים כאלה, אני לא, אני תלוי שוב, תלוי אם אני כותב בדין, אז ברור שעורך דין, אבל אני כותב מגשר לפני העורך דין, אני כותב מגשר, יותם קייזמן ועורך דין.
(37:10) מהמם.
(37:12) ושם הבנתי שהשתנה אצלי משהו בתפיסה.
(37:17) איזה יופי, איזה יופי.
(37:21) איך מסכמים?
(37:24) לא מסכמים, לא מסכמים, זה התחלה, זה התחלה, ואין לנו עוד הרבה מה להגיד.
(37:28) רק להגיד לאנשים, באמת, באמת מבקשים.
(37:33) קודם כל, תודה שהאזנתם, אני מאחל לך המון בהצלחה.
(37:36) תודה רבה.
(37:36) הצלחתך הצלחתנו, ואני באמת מזמין אנשים להיכנס לקורס החינמי בעברית, אנגלית וערבית, לעזור לנו להפיץ אותו, להפיץ את השפה.
(37:47) מי שרוצה להיות מגשר, מומחה, עם פרקטיקה, עם ניסיון, באמת לדעת את התהליך מההתחלה לסוף.
(37:53) כנסו לאתר nishrimediators.com, בואו לקורס הפרקטיקום האזרחי, יש לנו את הפרקטיקום בגישור גירושין, זה כל כך רחב, זה כל כך מלהיב, זה כל כך פותח אפשרות בתקופה שיש בה כל כך מעט, ואנחנו צריכים אתכם, העולם צריך אתכם, המגשרים הבאים.
(38:10) כן, להיות חלק ממשהו גדול, זה אין ספק.
(38:13) ממש.
(38:15) תודה רבה.
(38:16) תודה לך.
(38:17) תודה לך.
(38:18) ותודה שהזנתם, ואנא שתפו, שתפו, שתפו, לייק, דרגו בתוך הרשתות, כל מה שאפשר, זה עוזר לנו להגיע לעוד אנשים, ושיהיה שקט.
(38:28) ושיהיה טוב.
(38:29) ושיהיה טוב, ושיהיה שלום.
(38:31) ושיהיה שלום, ושיהיה שקט.